Pierwszy opolski Impuls już jeździ. Nieoficjalnie?
Dziś, 4 sierpnia 2016roku, punktualnie o ósmej rano pierwszy opolski Impuls wyjechał z dworca wKędzierzynie-Koźlu w swój pierwszy kurs z pasażerami.
Była to niespodzianka dla pasażerów, którzy mogli podróżowaćnowym składem. Zaskoczeniem mogło być również to, że podróżnych przywitałniecodzienny głos. – Dzień dobry państwu, nazywam się Andrzej Buła, jestemmarszałkiem województwa i wraz z państwem wybrałem się w pierwszą podróż naszymregionalnym ?pendolino?. Ten pociąg zostanie już z wami na co dzień i mamnadzieję, że będzie dobrze służył – tak pierwszych podróżnych witał marszałekAndrzej Buła.
Marszałek, który wraz z Szymonem Ogłazą, członkiem zarząduwojewództwa, towarzyszył podróżnym aż do Brzegu, rozmawiał z pasażerami i pytało pierwsze wrażenia. Podróżni podkreślali wygodę, brak hałasu, zupełnie innykomfort jazdy. Marszałek zaś wyrażał nadzieję, że kolejne takie pociągi nanaszych torach wpłyną na większą liczbę pasażerów przewozów regionalnych.Szymon Ogłaza podkreślił, że Impulsy to najnowocześniejsze pociągi tego typu wEuropie. – Są nie tylko komfortowe, ale przede wszystkim bezpieczne – mówił.Warto także zwrócić uwagę na fakt, że około 90% części tego pociągu to odpoczątku do końca polska produkcja. Jeden skład – taki, jak wyjechał naopolskie tory – kosztuje około 13 mln zł.
Elektryczne zespoły trakcyjne typu Impuls zostałyprzystosowane do prędkości maksymalnej 160 kilometrów na godzinę. Producentwyposażył je w nowoczesny układ napędowy i hamulcowy, klimatyzację, nowoczesnąinformację pasażerską w systemie audio-video, monitoring, 176 miejsc siedzących(fotele pasażerskie z gniazdkami elektrycznymi AC 230V), bezpłatne Wi-Fi. Sąprzystosowane do przewozu osób z ograniczoną zdolnością ruchową i do przewozurowerów. Nasz region jest pierwszym województwem, które odebrało skład, a oddziś testuje go na torach. Kursy odbywają się zgodnie z rozkładem jazdy iprzewożą pasażerów.
Kolejarze cieszą się , że w nowym pociągu jest już systemsterowania pociągami najwyższej klasy europejskiej. Maszynista ma podgląd i nadrzwi, i na wnętrze pociągu. Kabina maszynisty to swego rodzaju sterownia, wktórej kilka monitorów pokazuje parametry pojazdu, a prędkość można dostosowaćtak, by wjazdy i wyjazdy z dworców były idealnie zgrane z rozkładem jazdy.
Jak informuje Opolski Urząd Marszałkowski na razie Impulsjeździe jeszcze ?nieoficjalnie?, bo to jazdy testowe, przed oficjalnym oddaniempociągu przez producenta. Potrwają do 19 sierpnia. 26 sierpnia producentpociągu uroczyście przekaże nowy pociąg władzom regionu. Wtedy mieszkańcy będąsię mogli przejechać specjalnym pociągiem na trasie Opole ? Brzeg ? Opole.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Kontrakt w wersji podstawowej przewiduje dostawę 5 pojazdówdo 31 stycznia 2018 r. oraz opcję na dostawę dwóch dodatkowych pojazdów do 10grudnia 2018r. W tym roku Opolanie będą mogli korzystać już z trzech nowych składów.
Cały kontrakt opiewa w sumie na 88.338 tys. złotych.Pieniądze pochodzą z czterech źródeł: budżetu województwa opolskiego orazrezerwy celowej budżetu państwa, Funduszu Kolejowego i Regionalnego ProgramuOperacyjnego Województwa Opolskiego na lata 2014?2020, z którego dofinansowaniewyniesie 15,5 mln euro. Projekt zakupowy realizowany jest pod nazwą pn.?Opolskie mobilne! ? usprawnienie transportu zbiorowego regionu i aglomeracjiopolskiej?, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Opolskiegona lata 2014-2020.
„