Pierwszy okularnik już w Polsce

inforail
17.06.2014 08:40
W gdyńskiej lokomotywowni PKP Intercity jest już pierwsza lokomotywa serii 754. Czeskie maszyny poprowadzą pociągi na linii helskiej od 28 czerwca br. Informacje te potwierdza nam przewoźnik. „Pierwsza lokomotywa dedykowana obsłudze połączeń na Hel jest już w Gdyni. Kolejne dwie dla Białegostoku dotrą w drugim tygodniu lipca. Ostatnia natomiast w połowie wakacji”- mówi nam Beata Czemerajda z PKP Intercity. Wprowadzenie na polskie szlaki tych lokomotyw przewoźnik zapowiadał już we wrześniu ubiegłego roku. Wówczas mówiło się o marcu 2014 roku i liniach Białystok –Szestokaj i Ełk –Korsze. Ubiegłoroczne problemy z klimatyzacją i toaletami w pociągu EIC „Jantar” zmusiły PKP Intercity do skierowania czeskiej lokomotywy także na linię helską. Jak swego czasu informował przewoźnik aby poprawić komfort pasażerów podróżujących do Helu pociągiem EIC Jantar, w nadchodzącym sezonie wprowadzony ma zostać nowy model odbioru czystości. Do obsługi tego połączenia, a pewnie także innych jeżdżących na Półwysep Helski, skierowane zostaną lokomotywy spalinowe, które będą prowadzić pociągi na odcinku niezelektryfikowanym i umożliwią działanie klimatyzacji. Pojazdy zostały wydzierżawione od czeskich partnerów PKP Intercity, ale pojeżdżą tylko w roku bieżącym. W kolejnym sezonie przewoźnik będzie już dysponować własnymi lokomotywami spalinowymi dedykowanymi do obsługi tego odcinka, które obecnie przechodzą gruntowną modernizację w zakładach Newagu. Koszt projektu wynosi blisko 77 mln zł. Pierwsza taka lokomotywa jest już gotowa, o czym informowaliśmy na łamach InfoRail, i już w tym sezonie zacznie prowadzić pociągi. Przypomnijmy, że w ramach współpracy z CD PKP Intercity korzystały z czeskich elektrowozów serii 163, w Czechach natomiast można spotkać polskie „siódemki”. We wrześniu ub. roku PKP Intercity informowały nas, że lokomotywy pojawią się w Polsce na zasadzie już praktykowanych rozliczeń granicznych. Wyglądają one tak: lokomotywa czeska pracuje w Polsce, w zamian polska lokomotywa pracuje w Czechach. W tym przypadku zamiast lokomotywy elektrycznej po stronie polskiej jeździć będą lokomotywy spalinowe. Nie od dziś wiadomo o deficycie spalinówek w taborze przewoźnika. Stąd też nie powinna dziwić decyzja o wypożyczeniu takich właśnie maszyn od CD. Dodajmy jeszcze, że przewoźnikowi udało się rozstrzygnąć przetarg na dostawę dziesięciu lokomotyw spalinowych. Gamy dostarczy bydgoska PESA. Obsługa pociągów na linii helskiej przez nowe lokomotywy nie jest przewidziana, być może jednak dla sezonowego EIC Jantar przewoźnik zrobi wyjątek. Składy PKP Intercity prowadzą obecnie maszyny serii SP/SU 42 oraz spalinówki wypożyczone od PKP CARGO.
Pierwsza czeska spalinówka w gdyńskiej lokomotywowni (źródło: Facebook)