Pierwszy Lubuski Link dostarczony

inforail
06.11.2013 16:02

W ostatnim dniu października, do Lubuskiego trafił pierwszy Link, wyprodukowany przez PESĘ, a zakontraktowany w ramach projektu LRPO – zakup czterech autobusów szynowych. Zawsze uważałam, że ważne są nie tylko remonty linii kolejowych, które wykonujemy, ale i zakup nowego taboru. Teraz dotrzymujemy słowa i realizujemy te plany –mówi marszałek Elżbieta Polak. Pieniądze pochodzą z tzw. bonusa (51 mln euro) za sprawne wykorzystywanie funduszy unijnych, jakie Lubuskie otrzymało z Krajowej Rezerwy Wykonania. Wartość całego projektu zakupu szynobusów to 49,2 mln zł, a kwota dofinansowania –41,8 mln zł. Kolejne pojazdy będą dostarczane sukcesywnie w nieprzekraczalnym terminie do 13 grudnia br. Dwa z nich obsłużą połączenia Zielona Góra –Gorzów Wlkp. już od 15 grudnia br. W okresie przejściowym, tj. do czasu uzyskania świadectwa homologacji umożliwiającego eksploatację taboru na terenie Niemiec, dwa składy obsłużą linię Kostrzyn –Krzyż. Po tym terminie jeden szynobus skierowany zostanie na linię (Krzyż) Gorzów Wlkp. –Kostrzyn (Berlin), drugi –na trasę Zielona Góra –Frankfurt (Oder).Pojazdy te będą spełniać wszystkie wymagania uwarunkowane prawem polskim i wspólnotowym. Każdy Link będzie posiadać od 130 do 150 miejsc siedzących, w tym minimum 130 stałych miejsc siedzących. Standard wyposażenia –2 klasa. Każdy pojazd będzie przystosowany do przewożenia osób niepełnosprawnych – co najmniej 2 osób na wózkach inwalidzkich. Maksymalna prędkość eksploatacyjna nie będzie mniejsza od 120 km/h.

Co więcej Lubuskie otrzyma także dwa Impulsy zakupione w ramach ZGZ. Ich dostawę zaplanowano na koniec 2014 i na początku 2015 roku. Wartość jednego pojazdu to blisko 21,5 mln zł. Pierwotnie zakładano dofinansowanie ze środków unijnych na poziomie 50 proc., jednak pod koniec września br. Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej poinformowało o zwiększeniu dofinansowania do 70 proc. Oznacza to oszczędności rzędu 6,9 mln zł na wkładzie własnym, które Zarząd Województwa zamierza przeznaczyć na naprawy i modernizacje posiadanego już taboru. Zamówione przez Zachodnią Grupę Zakupową (Lubuskie i Zachodniopomorskie) pociągi z rodziny 'Impuls’ będą czteroczłonowe i niskopodłogowe. Są przystosowane do prędkości 160 km/h. Pomieszczą do 436 pasażerów, w tym 208 na miejscach siedzących.
Impulsy 31WE wyposażone będą w klimatyzację, monitoring, gniazdka pozwalające podłączyć zasilacz do laptopa lub telefonu komórkowego, toalety w systemie zamkniętym, przystosowane dla osób z ograniczoną możliwością poruszania się oraz matek z dziećmi (pojawią się przewijaki dla niemowląt). Nowe pociągi wyposażone będą w fotele wykończone ekoskórą, automaty biletowe, wbudowany zostanie system informacji pasażerskiej, obejmujący zliczanie pasażerów, pomiar punktualności, dynamiczną informację pasażerską wewnętrzną i zewnętrzną oraz informację głosową oraz system komunikacji maszynista – pasażer.
Kontrakt realizowany jest w ramach wspólnego przedsięwzięcia województw: Zachodniopomorskiego i Lubuskiego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktury i Środowiska 2007 –2013 „Zakup pasażerskiego taboru kolejowego do obsługi połączeń międzywojewódzkich organizowanych przez województwa: Lubuskie i Zachodniopomorskie”.
Termin realizacji zamówienia to 30 kwietnia 2015 roku. Pierwsze trzy pojazdy przekazane zostaną już w grudniu tego roku, siedem kolejnych w 2014 roku, a pozostałe cztery w 2015 roku.