Pierwszy Dragon rozpoczął służbę w Lotos Kolej
Spółka LOTOS Kolej rozpoczęła eksploatację pierwszej z pięciu zamówionych lokomotyw Dragon. Pojazd wyprodukowała firma NEWAG Gliwice S.A. Mimo, że maszyna będzie prowadziła pociągi towarowe, to każdej nowej lokomotywie warto poświecić trochę uwagi.
’Dzisiaj oficjalnie przekazaliśmy DRAGONA do eksploatacji. Około13.00 wyjechał w swoją pierwszą trasę – Gdańsk-Olszynka – Zduńska Wola-Kasznice. Skład ma długość 518 m. DRAGON ciągnie 37 cystern z benzyną i ON. Łączna waga to ok. 2700 t’ – poinformowała nas Urszula Makosz z Newagu. Największym atutem nowego nabytku Lotos Kolej jest możliwość prowadzenia pociągów o dużej masie nawet 5000 ton – na trasach o różnorodnych parametrach technicznych. Dla porównania lokomotywy czteroosiowe są w stanie uciągnąć składy o masie ok. 3,2 tys. ton (wersja elektryczna) i 2,6 tys. ton (wersja spalinowa). Dragon to także pierwsza od około 25 lat sześcioosiowa lokomotywa elektryczna, jaką wyprodukowano w Polsce.
– LOTOS Kolej to najnowocześniejszy przewoźnik kolejowy w Polsce –podkreśla Henryk Gruca, prezes LOTOS Kolej. –Aby zapewnić dynamiczny rozwój spółce, na niezwykle konkurencyjnym rynku, musimy stale inwestować, przede wszystkim w tabor. Cieszę się, że LOTOS Kolej wybierając najnowsze lokomotywy do eksploatacji może korzystać z ofert polskich producentów, reprezentujących najwyższą jakość na światowym poziomie.
– DRAGON przeznaczony jest do obsługi tras dalekobieżnych, trudnych i wymagających –mówi Bartosz Krzemiński, prezes NEWAG Gliwice S.A. – Przeprowadzone przez nas testy potwierdziły, że lokomotywa z postoju potrafi pokonać wzniesienie o nachyleniu 10 prom. prowadząc pociąg o masie 4 000 ton –dodaje.
W 2011 r. LOTOS Kolej, w ramach tzw. eksploatacji nadzorowanej, testowała lokomotywę DRAGON. Eksploatacja potwierdziła dobre parametry pojazdu, co zapewne miało wpływ na podpisanie, w 2012 r., podczas targów InnoTrans w Berlinie umowy na dostawę 5 lokomotyw tego typu z ówczesnymi ZNLE.
DRAGON to pierwsza taka lokomotywa skonstruowana od podstaw w Gliwicach. Przeznaczona jest do prowadzenia pociągów towarowych o masie do 5000 ton, z prędkością do 120 km/h. Przystosowana jest do eksploatacji przy zasilaniu 3kV DC. Prace nad projektowaniem E6ACT DRAGON rozpoczęły się w 2006 r., a od 2010 r. lokomotywa poddawana była testom eksploatacyjnym. Przy produkcji lokomotywy wykorzystano najnowsze, dostępne w branży kolejowej technologie. Zastosowanie budowy modułowej pozwala w przyszłości na szybką zmianę konfiguracji lokomotywy i przystosowanie jej do odmiennych wymagań eksploatacyjnych klienta. Przypomnijmy, że Newag oferuje także lokomotywy Griffin, które z powodzeniem mogą prowadzić zarówno pociągi towarowe, jak i pasażerskie.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
– długość 20,33 m
– moc 5000 kW
– masa własna 118 t
– prędkość eksploatacyjna maks. 120 km/h
– siła pociągowa maks. 375 kN
– nacisk na oś poniżej 20 ton