Pierwszy czeski Taurus „Spirit of Brno“
Pierwszy niebieski Taurus, w barwach Kolei Czeskich został oficjalnie zaprezentowany. 18 września przedstawiciele CD, ÖBB i producenta lokomotywy – Siemensa wraz z przedstawicielami powiatu i miasta Brno oficjalnie ochrzcili maszynę serii 1216 Taurus, nadając jej imię „Spirit of Brno“. Od grudnia 2014 roku takie właśnie lokomotywy zaczną regularnie jeździć z komfortowymi zestawami Railjet. Pierwsza szybka lokomotywa elektryczna Taurus w barwach CD oddana została do użytku dwa tygodnie temu. W Czechach maszyny takie pojawiają się jednak w ruchu od 14 grudnia 2008 roku. Pasażerowie mogą je spotkać w składach pociągów międzynarodowych z Austrii przez Czechy do Niemiec.
Lokomotywy Taurus są przeznaczone do pracy na liniach europejskich z napięciem AC i DC . Działają w oparciu o nowoczesną technologię, wyposażone są w trójfazowe, asynchroniczne silniki. Co ciekawe to właśnie Taurus jest posiadaczem światowego rekordu prędkości w kategorii lokomotyw. We wrześniu 2006 roku, na linii KDP Ingolstadt – Norymberga, na odcinku od Kinding do Allersberg pojechała z prędkością 357 km/h, poprawiając poprzedni rekord z 1955 roku o 26 km/h. Lokomotywa przekazana CD może poruszać się z prędkością maksymalną 230 km/h, z uwagi na ogranicznik prędkości.
Jak wspomnieliśmy od grudnia 2014 roku lokomotywy Taurus rozpoczną kursowanie z nowoczesnym RailJetami, które zapewnią komfortową i szybszą podróż z Grazu przez Wiedeń i Brno do Pragi. Obecnie budowane są wagony dla pierwszego zestawu CD. Część pojazdów jest już w końcowej fazie montażu i producent wkrótce rozpocznie montaż kolejnych zestawów. Pierwsze jazdy testowe zaplanowane są w połowie przyszłego roku. Wszystkie siedem niebieskich składów pod marką ČD RailJet wyjedzie na linie w grudniu 2014 roku. Wspólnie z kolejami ÖBB będzie możliwe wprowadzenie, od grudnia 2014 roku, połączeń RailJet Graz – Wiedeń – Brno – Praga, w odstępach dwugodzinnych. Linię będą obsługiwać trzy czerwone, austriackie zestawy i wspomniane siedem czeskich składów w kolorze niebieskim. Uruchomienie tych połączeń znacznie poprawi jakość podróży między dwoma największymi miastami w Republice Czeskiej, czyli Pragą i Brnem. RailJet ma stanowić atrakcyjną alternatywę dla zatłoczonej autostrady, a tym samym zachęcić do przesiadki z samochodów do pociągów. Usługi oferowane przez RailJety mają być dostosowane do potrzeb różnych grup pasażerów. I tak na przykład w klasie biznes znajdą się miejsca dla menedżerów, w klasie ekonomicznej będą też miejsca dla rodzin z dziećmi z kinem familijnym.
ČD RailJety, produkowane przez firmę Siemens, będą składać się z 7 wagonów i oferować 442 miejsc siedzących. Pięć wagonów to klasa ekonomiczna z 384 miejscami, kolejny to wagon restauracyjny oraz wagon z klasą pierwszą i biznesową. Tu znajdzie się odpowiednio 42 i 6 miejsc. ČD RailJet oferuje ten sam komfort i wszystkie usług, które zapewniają klientom jednostki austriackie. Wszystkie posiadają restaurację i Wi- Fi . Każdy wagon jest wyposażony w czytelny system informacji. Nowoczesne monitory pokazują aktualną prędkość podczas jazdy, aktualne położenie pociągu i następny przystanek. Elektroniczny system rezerwacji sprawia, że łatwo będzie znaleźć miejsce do siedzenia. ČD RailJet oferuje także miejsca do przewozu rowerów, a także kino dla dzieci. Jak już informowaliśmy na łamach InfoRail na razie nie ma żadnych szans na wjazd RegioJetów do Polski, z uwagi na fatalny stan torów na odcinku granica państwa –Katowice. W PKP PLK nie uzyskaliśmy informacji, czy linia ta mają być remontowana.