Pierwszy Atribo dla Trenitalii z Voith RailPack
Pierwszy z 40 spalinowych zespołów trakcyjnych ATR220 zamówionych w Pesie przez Trenitalię niedawno pomyślnie przeszedł pierwsze uruchomienie. Trzyczłonowy pojazd wyposażony został w dwa napędy Voith RailPack. Specjalnie na potrzeby tego projektu silniki dostosowano do nowej normy emisji spalin Stage IIIB. Zakres dostawy Voith obejmuje także przekładnie trakcyjne T211, przekładnie osiowe SK/KE 485, wały Cardana oraz sprzęgi Scharfenberg. Pojazd został już przetransportowany do Włoch w celu uzyskania homologacji. Przekazanie do eksploatacji planowane jest na koniec bieżącego roku. Zintegrowany 6-cylindrowy silnik rzędowy Voith/MAN spełnia normy branży kolejowej oraz odpowiednie wymagania dotyczące trwałości, rentowności i stabilnej pracy. W celu osiągnięcia najwyższej efektywności energetycznej oraz zapewnienia zużycia paliwa na poziomie określonym w dyrektywie 97/68/WE dla etapu IIIB, silnik został wyposażony w układ oczyszczania spalin wykorzystujący technologię SCR (selektywnej redukcji katalitycznej). Proces ten, stosowany także w samochodach ciężarowych, polega na redukcji zawartych w spalinach szkodliwych tlenków azotu przy pomocy wtryskiwanego do układu wydechowego wodnego roztworu mocznika. Rozwiązanie to zostało zaprojektowane z myślą o przewoźnikach kolejowych i było już testowane w wielu aplikacjach. Nowinką techniczną jest zastosowanie do uruchamiania silników kondensatorowego układu rozruchowego zamiast akumulatora. Zalety tego rozwiązania są oczywiste: znacznie niższa waga, wydłużony okres użytkowania akumulatorów rozruchowych, a przede wszystkim wyjątkowo skuteczny zimny rozruch.