Pierwsze `tygrysy` wyjadą w połowie listopada
W połowie listopada br. na tory wyjadą pierwszezmodernizowane pociągi – mówi PAP prezes zarządu Przewozów Regionalnych TomaszPasikowski. Modernizacja taboru to jeden z filarów programu restrukturyzacji. Wciągu trzech lat spółka planuje zmodernizować ponad 200 pociągów.
Po modernizacji nasze pociągi będą zawierały wszystkienowoczesne rozwiązania potrzebne do codziennej eksploatacji, takie jak m.in.nowoczesny system informacji, monitoring wewnętrzny, klimatyzację, nowoczesnysystem toalet. Ten projekt kosztuje 160 mln zł, z czego 80% jest refundowane ześrodków UE” – powiedział PAP prezes zarządu Przewozów Regionalnych TomaszPasikowski. Program modernizacji 21 pociągów realizowany jest w ramach ProgramuOperacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Pasikowski poinformował, że pierwsze odnowione przez ZNTK Mińsk Mazowiecki pociągipojawią się na torach w pierwszej połowie listopada br. Zaś do końca roku natrasach ma jeździć 21 zmodernizowanych składów. Przypomnijmy, że pierwszyzmodernizowany skład został zaprezentowany na tegorocznych targach kolejowych wGdańsku.
Przeciętnie wiek elektrycznych zespołów trakcyjnych, czylipociągów, z których korzysta spółka, wynosi ponad 35 lat. W ramach planurestrukturyzacji w latach 2016-2018 pełna modernizacja (oznaczająca kompleksowąnaprawę połączoną z przeglądami) ma objąć m.in. 43 ezt-y a modernizacjapodstawowa ? około 160 ezt-ów. Dodatkowo planowany jest zakup czterech nowychpojazdów elektrycznych oraz trzech autobusów szynowych. Przewoźnik obecniekorzysta z 550 ezt-ów i około 120 szynobusów. Przewoźnik zapowiada że do 2018r. chce zainwestować w modernizację taboru 500 mln zł.
Pasikowski podkreślił, że spółka chce utrzymać pozycjęlidera na rynku przewozów regionalnych. „Zakładamy, że będziemy obsługiwać30 proc. rynku kolejowych przewozów regionalnych. W tych województwach, wktórych działa `kolej marszałkowska`, będziemy uzupełniać ofertę tychprzewoźników, a w tych województwach, w których nie ma samorządowychprzewoźników, będziemy jedynymi dostarczycielami tej usługi” – wskazał.
Pod koniec czerwca br. marszałkowie 13 regionówzaakceptowali plan restrukturyzacji Przewozów Regionalnych. 30 września br.Agencja Rozwoju Przemysłu i Przewozy Regionalne podpisały umowędokapitalizowania. Oznacza to, że ARP objęła większościowy pakiet udziałów (50plus 1), pokrywając je gotówką w kwocie 770,3 mln zł. Środki te, które zostałyzarezerwowane w tegorocznym budżecie, zostały przekazane ARP na podstawie umowydotacji zawartej z Ministerstwem Infrastruktury i Rozwoju.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Decyzję o dokapitalizowaniu Przewozów Regionalnychpoprzedziło przygotowanie przez spółkę planu restrukturyzacji na lata2015-2018. Został on pozytywnie zaopiniowany przez właścicieli, Urząd OchronyKonkurencji i Konsumenta, Agencję Rozwoju Przemysłu i MinisterstwoInfrastruktury i Rozwoju. 21 września plan został przedstawiony KomisjiEuropejskiej. Zgoda komisji jest wymagana, aby można było rozpocząć realizacjęplanu.
Przewozy Regionalne są największym w Polsce przewoźnikiemkolejowym. Rocznie przewożą 80 mln pasażerów. Średnio w ciągu doby na tory wcałej Polsce wyjeżdża około 1600 pociągów Przewozów Regionalnych, a z ichoferty korzysta codziennie prawie 230 tys. osób.
„