Pierwsze rosyjskie wagony piętrowe
inforail
20.10.2009 14:58
Pierwsze rosyjskie wagony piętrowe
Stało się, koleje rosyjskie RŻD po latach zakupów standardowych jednopokładowych wagonów zakupiły swoje pierwsze wagony piętrowe. Koleje najpierw ZSRR, a później Rosji od lat hołdowały zakupom wagonów jednopokładowych o standardowych wymiarach. Pomimo dużych możliwości, jakie stwarza szeroka i wysoka skrajnia szerokotorowa, koleje rosyjskie tak naprawdę nigdy nie eksploatowały wagonów piętrowych, a przynajmniej autorowi nie jest znany taki przypadek. Dlatego niedawne zamówienie na 1210 piętrowych dalekobieżnych wagonów pasażerskich wzbudziło niemałe zainteresowanie. Teraz możemy podziwiać tego efekty.
Zamówienie na dostawę tych wagonów zostało przyznane TWZ w konsorcjum z koncernem Alstom, który niewiele później zakupił 25%+1 akcji koncernu Transmaszholding w skład którego wchodzi TWZ. Wagony otrzymały oznaczenie serii 61-4465, mają wózki o prędkości maksymalnej 160 km/h oraz pudła wykonane ze stali nierdzewnej, gwarantujące 40 lat eksploatacji. W wagonie znajduje się 16 przedziałów, po 8 na każdy z poziomów, które w bazowym wykonaniu są czteromiejscowe dając łącznie 64 miejsca leżące dla pasażerów. W wagonie znajdują się również dwa łóżka dla obsługi, które zostały zlokalizowane wraz z przedziałem służbowym nad wózkiem. Nad wózkiem znajdują się również 3 przedziały sanitarne. Wagon został wyposażony w ogrzewanie nawiewowe, co ogranicza jego zastosowanie jedynie do tras zelektryfikowanych, gdzie wagony są zasilane z lokomotywy, które zazwyczaj nie występują w przypadku lokomotyw spalinowych. Wagon wyposażono również w system instalacji przeciwpożarowej. Dodatkowo został wyposażony w system informacji pasażerskiej oparty na tablicach LED, jak również wewnętrzny radiowęzeł. Wagon został posiada drzwi odskokowo-przesuwne, które są sprzężone z rozkładanymi stopniami. Stopnie mogą pozostać zamknięte podczas obsługi wysokich peronów, lub rozłożone dla obsługi peronów niskich. Nowością w taborze rosyjskim jest zabudowanie drzwi jedynie na jednym przedsionku wejściowym. Nowe są również ciśnieniowo szczelne przejścia międzywagonowe wyprodukowane przez Huebnera. Z zewnątrz wagon reprezentuje brutalnie prostą, acz ponadczasową linię. Pod względem jakości wykonania wagon odpowiada rosyjskim standardom, stąd za wyjątkiem zwiększenia pojemności z 40 (wagon jednopokładowy) do 64 osób nie przedstawia diametralnego skoku jakościowego. Część wagonów zostanie wyposażona w przedziały dla inwalidów, w związku z czym łączna pojemność wagonu spadnie do 50 osób, co wynika z konieczności zabudowy szerszych przedziałów i stosownych toalet. W dalszej perspektywie mają się pojawić wagony z dwumiejscowymi przedziałami, które po raz pierwszy będą wyposażone we własne przedziały prysznicowe. W związku z tym zaoferują one zaledwie 30 miejsc dla pasażerów. Natomiast mało prawdopodobne jest skonstruowanie na jego podstawie wagonu „kuszetki”, czyli wagonu „plackarnego”.
Oprócz nowości w postaci wagonu piętrowego TWZ rozszerza gamę swoich wagonów jednopokładowych. W stosunku do wcześniejszego artykułu w ofercie pojawił się wagon 61-4458. Bazuje on na pudłach wagonów serii 61-4440, jednak ten model oferuje bezprzedziałową klasę drugą. Wagon oferuje od 60 do 40 miejsc siedzących w zależności od komfortu wykonania. Ma prędkość maksymalną 160 km/h i masę 56,8t. Wagon może być zasilany z lokomotywy lub z baterii ładowanych podczas jazdy. Wagon wyposażono w klimatyzację oraz dwie toalety w obiegu zamkniętym, jak również system informacji pasażerskiej oparty na wyświetlaczach LED. Również tutaj żywotność wagonu jest przewidywana na 40 lat.
Kolejnym z nowych wagonów jest 61-4442 – to luksusowy wagon sypialny wyposażony w siedem dwumiejscowych przedziałów oraz przedział dla obsługi, jak również radiowęzeł. Następny to wagon 61-4443, który oferuje 8 dwumiejscowych przedziałów sypialnych. W obszarze wagonów sypialnych z czterema miejscami w przedziale pojawił się model 61-4453, natomiast z przedziałem inwalidzkim dostępny jest wagon 61-4454. Natomiast wagon restauracyjny otrzymał model 61-4455. Wszystkie wagony posiadają już płaskie poszycie ścian bocznych, drzwi odskokowo-przesuwne, WC w obiegu zamkniętym oraz klimatyzację. Niestety nadal stosowane wózki mają niewentylowane tarcze hamulcowe, co przy dużej masie rosyjskich wagonów przekłada się na wydłużoną drogę hamowania konieczną w celu uniknięcia przegrzania hamulców.
Przeglądając ofertę w zakresie szerokotorowych pasażerskich wagonów już nie raz sugerowaliśmy zbyt duże marnotrawstwo przestrzeni, zwłaszcza wobec konieczności poprawy wyników ekonomicznych. Jednak najnowsze zmiany w ofercie TWZ zdają się potwierdzać przyjęcie strategii w celu budowy bardziej pojemnych wagonów. Zwłaszcza w przypadku nowych wagonów piętrowych, które oferują o połowę większą pojemność w stosunku do wagonów jednopokładowych. Dodajmy, że miejsca te są bardzo potrzebne, ponieważ w Rosji nadal występują problemy z zakupem biletów na pociągi dalekobieżne, które choćby częściowo mogą wyeliminować właśnie nowe wagony piętrowe.
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024