Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Pierwsze pociągi niezależnej spółki RegioJet

inforail
25.05.2010 21:54
Właściciel Student Agency –spółki zajmującej się przewozami autobusowymi – od lat walczy o wejście na rynek kolejowych przewozów pasażerskich. Niestety większość działań kończy się odwrotnym efektem. Jednak mimo tego właściciel spółki się nie poddaje i dalej walczy o rynek. Tym razem promocja prywatnych kolei odbywa się za pomocą dwóch spalinowych SZT typu Desiro Classic.
Wizualizacja pociągu HighJet. Fot. Student Agency
Student Agency już w 2007 roku oficjalnie ogłaszało projekt wejścia na rynek pasażerskich przewozów kolejowych. Według pierwotnego harmonogramu pociągi dalekobieżne pod nazwą HighJet obsługiwane składami Flirt miały już od 2010 roku kursować między Pragą a Ostrawą, gdzie czas jazdy pociągiem uniemożliwia konkurowanie przewoźnikom autobusowym. Jednocześnie są to dwa największe miasta w Czechach, które generują odpowiednio duże potoki pasażerskie. Niestety w efekcie decyzji władz czeskich wszystkie pociągi dalekobieżne zostały objęte dopłatą, co stawia przewoźnika niezależnego na przegranej pozycji. Dodatkowo w ramach wykupu infrastruktury koleje czeskie ČD zyskały znaczną sumę pieniędzy, która według założeń ma zostać przeznaczona na zakup nowego taboru pasażerskiego. Pomimo licznych protestów Student Agency musiało się ostatecznie wycofać z tych planów.
Wobec fiaska pierwszego planu postanowiono pójść w stronę walki o zlecenia na obsługi pociągów regionalnych. Z myślą o tym została zawiązana spółka RegioJet a.s., która wspólnie z firmą Keolis wystartowała w postępowaniu ogłoszonym przez Kraj Liberecki. Jednak złożona oferta byłą droższa, niż ta zaoferowana przez ČD, dlatego konsorcjum wycofało swoją nie chcąc uchodzić za drogiego operatora. Niestety ten jak i kilka podobnych przetargów zostały zatrzymane bez rozstrzygnięcia, ponieważ ČD porozumiało się z władzami krajskimi (wojewódzkimi) i tuż przed zmianą przepisów (wejściem III pakietu kolejowego) została zawarta 10 letnia umowa utrzymująca monopol ČD w przewozach regionalnych. Decyzja ta wywołała ponownie sprzeciw właściciela Student Agency. Tym razem udało się zyskać poparcie Parlamentu Europejskiego, który tą decyzję uznał za błędną, choć nie przedsięwzięto żadnych środków zaradczych czy też sankcji.
Skład Desiro w barwach RegioJet. Fot. RegioJet Skład Desiro w barwach RegioJet. Fot. RegioJet
Pomimo niepowodzeń w czwartek 22 kwietnia 2010 roku spółka RegioJet zaprezentowała swoje dwa pierwsze pociągi. Składy Siemens Desiro Classic zostały wynajęte od spółki leasingującej tabor kolejowy Alpha Trains (dawna europejska część Angel Trains). Składy w kolorze żółtym służą do akcji promocyjnej „Żółte lato na kolei”, która ma za zadanie promowanie niezależnych przewoźników. Promocja pociągów odbywa się w różnych miastach na terenie Czech i ma za zadanie zwrócić uwagę na konieczność liberalizacji transportu kolejowego. Bowiem nawet w Czechach składy spalinowe Desiro Classic mogą uchodzić za niesamowicie nowoczesne i jednocześnie pokazują jak przestarzały tabor jest w posiadaniu kolei narodowych. Tą ostatnią cechę pasażerowie mogą ocenić sami, ponieważ żółte pociągi RegioJet w każdym mieście odbywają jazdy promocyjne. Według komunikatu prasowego spółka ma wstępnie umówiony zakup do 50 pociągów różnego rodzaju, jednak realizacja zamówienia będzie uzależniona od zyskania kontraktu przewozowego.
Lokomotywa E630 w barwach FNM. Fot. Massimo Seghi, Wikimedia Commons, CC-BY-SA 2.0
Równie patowa sytuacja zapanowała w zakresie przewozów dalekobieżnych, gdzie kompetentne władze również zawarły 10 letni kontrakt z ČD ogłaszając, iż w przypadku zainteresowania firm zewnętrznych będą wystawiane do przetargów poszczególne połączenia. Na taką deklarację zareagowało RegioJet, co najwyraźniej zaskoczyło władze, które ponownie zwlekają z ogłoszeniem przetargów. Mimo tego RegioJet dalej planuje wejście na ten rynek i przystępuje do działań poprzez zakup używanych lokomotyw z Włoch. Mowa tutaj o 9 lokomotywach Škoda serii 163, które zostały pierwotnie wyprodukowane dla ČSD, jednak w wyniku podziału na ČD i ŽSR nigdy nie odebrane maszyny zostały ostatecznie sprzedane do włoskiej spółki Ferrovie Nord Milano (FNM). Tam po dostosowaniu do włoskich warunków rozpoczęły kursowanie z pociągami pasażerskimi i towarowymi jako seria E630. Jednak w efekcie restrukturyzacji zdecydowano się eksploatować wyłącznie zespoły trakcyjne, co uwolniło znaczną część lokomotyw. Zbędne maszyny zostały zakupione za około pół miliarda koron czeskich przez RegioJet. Teraz trafią do zakładów ŽOS Vrútky w celu dokonania ich przebudowy do celów obsługi pociągów w Czechach. Częścią zmian będzie zwiększenie prędkości maksymalnej z 120 do 140 km/h, lokomotywy mają również zyskać charakterystyczny żółty kolor. Zasadniczą zmianą będzie również przebudowa jednosystemowych maszyn (3 kV DC) na wariant dwusystemowy (dodanie urządzeń na 25 kV 50 Hz), po czym maszyny zyskają oznaczenie serii 361. Dzięki temu będzie istniała możliwość ich eksploatacji na terenie całych Czech. Obecnie RegioJet poszukuje odpowiednich wagonów dla pociągów dalekobieżnych, przy czym decyzja o wyborze dostawcy będzie zależeć od terminu dostawy tak aby pociągi mogły wyjechać zgodnie z planem w lecie przyszłego roku. Spółka wystąpiła do czeskiego zarządu infrastruktury SŽDC o przyznanie tras na nowy rozkład jazdy 2010-11 i planuje rozpoczęcie eksploatacji komercyjnych pociągów dalekobieżnych. Mowa tutaj o siedmiu parach pociągów pasażerskich na trasie Praga –Ostrawa. Nieoficjalnie słuchać również głosy, iż rozważana jest również jedna linia regionalna.

Jak widać zainteresowanie realizacją niezależnych pociągów dalekobieżnych występuje praktycznie w każdym kraju. W Polsce mieliśmy epizod z pociągami interREGIO, które ostatecznie jedną administracyjną decyzją zostały zatrzymane. W Czechach sytuacja jest nieco inna i Student Agency stara się prowadzić nierówną walkę. Praktycznie na każdą inicjatywę pojawiała się silniejsza kontr inicjatywa. Jednak obecnie sprawy nabrały bardziej formalnego charakteru i już pierwsze pociągi wyjechały, zakupiono również lokomotywy. Wszystko wskazuje więc na realną możliwość uruchomienia pierwszych niezależnych pociągów dalekobieżnych w Czechach.