Pierwsze Pendolino dla PKP Intercity zmontowane już maju

inforail
13.05.2013 14:27

Jeszcze w maju, a najpóźniej na początku czerwca będzie zmontowany pierwszy skład Pendolino produkowanego przez Alstom dla PKP Intercity – poinformował dyrektor w Alstomie, odpowiedzialny za projekt Pendolino Nicolas Halamek.
Po zmontowaniu cały już pociąg ma być poddany testom statycznym, podczas których sprawdzane będzie działanie poszczególnych funkcji pociągu, a następnie testom dynamicznym, które sprawdzą, jak skład działa podczas jazdy. Testy są prowadzone w zakładach Alstomu we włoskim Savigliano, gdzie produkowane są pociągi. Zanim pierwszy pociąg zostanie zmontowany, producent będzie sprawdzał działanie poszczególnych wagonów – te testy już trwają. 'Próby we Włoszech zakończą się najprawdopodobniej w lipcu, a w sierpniu pierwszy pociąg przyjedzie do Polski, gdzie będą prowadzone dalsze testy, potrzebne do wydania certyfikatów dopuszczenia do ruchu w Polsce’ – wyjaśnił Halamek. Zgodnie z kontraktem pomiędzy PKP Intercity a Alstomem, polski przewoźnik ma odebrać pierwsze osiem pociągów do maja 2014 r. Halamek wyjaśnił, że kolejne składy nie będą już musiały przechodzić dodatkowych testów w Polsce – wystarczy, że odpowiednie świadectwa i certyfikaty uzyska pierwszy z dwudziestu zamówionych przez PKP Intercity pociągów. Próby niezbędne do uzyskania homologacji mają się zakończyć do końca tego roku.
Do tej pory w zakładach w Savigliano powstały 'pudła’, czyli skorupy wagonów do czterech pociągów. Te wagony są obecnie wyposażane w potrzebne instalacje. Pierwsze siedem wagonów – bo wszystkie zamówione przez PKP Intercity składy są siedmiowagonowe – już pomalowano w barwy, jakich zażyczył sobie przewoźnik. Jednak ani Alstom, ani PKP Intercity nie ujawniają jeszcze, jak pociągi będą wyglądać.

Produkcja Pendolino dla PKP Intercity (źródło: Alstom)

Halamek pytany, czy pierwsze Pendolino będzie pokazane szerszej publiczności podczas zaplanowanych na wrzesień kolejowych targów Trako w Gdańsku powiedział, że nie jest to jeszcze przesądzone. 'Mamy nadzieję, że uda się pokazać pociąg podczas targów. Na pewno nad tym pracujemy’ – zapewnił.
Kontrakt PKP Intercity i Alstomu o wartości 665 mln euro obejmuje dostawę 20 pociągów, które mogą rozwijać prędkość do 250 kilometrów na godzinę, budowę zaplecza technicznego w Warszawie oraz koszty utrzymania technicznego pociągów przez 17 lat. Umowę podpisano w maju 2011 r. Początkowo kolejarze planowali, że szybkie pociągi będą jeździć tylko na trasie Gdańsk – Warszawa – Kraków – Katowice. Prawdopodobnie jednak będą kursować także do Wrocławia i do Rzeszowa. Regularnie nowe składy będą kursować od grudnia 2014 r., od wejścia w życie nowego rocznego rozkładu jazdy.