Pierwsze modernizowane przez PESĘ wagony prawie gotowe

inforail
18.01.2013 09:58
W bydgoskich zakładach PESY kończy się modernizacja pierwszych z 68 wagonów PKP Intercity. Trafią one do przewoźnika w lutym 2013 roku, zaś do połowy lipca br. na tory wyjedzie już cały odnowiony tabor. Pod koniec lipca 2012 roku PKP Intercity podpisały umowy z trzema podmiotami na modernizację 68 wagonów. Łączna ich wartość opiewała na kwotę prawie 180 mln złotych, z czego ponad 60 mln pochodziło ze środków Unii Europejskiej. Realizacją zamówienia dla PKP Intercity zajęły się: poznański H. Cegielski –Fabryka Pojazdów Szynowych Sp. z o.o., nowosądecki NEWAG S.A. oraz konsorcjum Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz S.A. z firmą Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego „Mińsk Mazowiecki”S.A. Przedmiotem umowy była modernizacja 68 wagonów pasażerskich, przeznaczonych do obsługi połączenia kolejowego na trasie Przemyśl –Rzeszów –Kraków –Katowice –Opole – Wrocław –Poznań –Szczecin, pociągami kategorii TLK. Jednym z kluczowych elementów prac modernizacyjnych jest dostosowanie wagonów do prędkości 160 km/h, co wraz z prowadzonymi przez zarządcę infrastruktury pracami modernizacyjnymi na linii, pozwoli na skrócenie czas przejazdu pociągów TLK kursujących w relacji Przemyśl –Szczecin. Pierwsze wagony już niedługo opuszczą zakłady PESY. Będą to wagony bezprzedziałowe 2 klasy z miejscem na rowery. Niedawno odwiedziliśmy zakłady bydgoskie zakłady i widzieliśmy postęp w pracach. Wagony docierać będą do nas partiami, sukcesywnie w kolejnych miesiącach. Zgodnie z harmonogramem całego projektu wkrótce powinniśmy otrzymać również pierwsze wagony od NEWAGu oraz FPS. Pasażerowie, podróżujący na trasie Przemyśl –Szczecin, na pewno jeszcze w tym roku odczują dużą różnicę w komforcie jazdy –mówi Janusz Malinowski, Prezes PKP Intercity. Już w 2014 roku liczba nowych i zmodernizowanych wagonów będzie wyższa od liczby starych, a w 2015 proporcje te będą wynosiły prawie jeden do dwóch, na korzyść nowych składów. Oznacza to zmniejszenie średniego wieku wagonów i co za tym idzie zwiększenie komfortu jazdy. W przyszłym roku na polskie tory wjadą również składy zespołowe Pendolino. Oznacza to, że obecnie jeżdżący tabor na trasie Trójmiasto –Warszawa- Katowice / Kraków będziemy mogli przesunąć na inne trasy. To będzie duża i pozytywna zmiana dla pasażera” –dodaje Janusz Malinowski. W ramach zamówienia PKP Intercity modernizują zarówno wagony klasy 1 i 2. Część z nich jest przekształcana w wagony bezprzedziałowe i dostosowywana do potrzeb osób niepełnosprawnych. Dziesięć wagonów zostanie wyposażonych w stojaki do przewozu rowerów, a kolejne dziesięć zostanie przystosowanych do świadczenia usług gastronomicznych. W przypadku udogodnień dla osób niepełnosprawnych, poruszających się na wózkach inwalidzkich, zamontowane zostaną odpowiednie kabiny toalet, a drzwi wejściowe do wagonów i przedziałów oraz korytarze zostaną poszerzone.  Wagony zostaną również wyposażone w platformy wjazdowe lub urządzenia dźwigowe.
Modernizowane w PESIE wagony dla TLK
W naszym zakładzie zostanie zmodernizowanych w sumie 38 wagonów trzech typów –bezprzedziałowe pierwszej i drugiej klasy oraz wagony gastronomiczne. Obecnie modernizujemy wszystkie typy wagonów. Prace są prowadzone na różnym stopniu zaawansowania. Po ich zakończeniu klienci PKP Intercity będą mieli do dyspozycji bardzo nowoczesny produkt, wyposażony w elektroniczne tablice informacyjne, automatyczne drzwi wejściowe (odskokowo-przesuwne), czy gniazda elektryczne i klimatyzację –mówi Michał Żurowski, rzecznik prasowy PESA Bydgoszcz SA.
Przewoźnik po raz pierwszy w specyfikacji zamówienia umieścił punkt, by w wagonach znalazły się urządzenia wzmacniające sygnał telefonii komórkowej. Dotychczas były one montowane na podstawie umowy z jednym z operatorów komórkowych. Obecnie na prawie 1700 eksploatowanych wagonów, 568 posiada tego typu urządzenia. Wszystkie zmodernizowane wagony zostaną również wyposażone w klimatyzację oraz WC z zamkniętym obiegiem.
Czas trwania modernizacji jest uzależniony od zakresu prac, konieczności wykonywania badań i homologacji oraz dostaw komponentów, ale średnio wynosi około 70 dni kalendarzowych. Sam proces składa się z kilku głównych etapów: demontaż wyposażenia, piaskowanie, modernizacja poszycia pudła, prace ślusarsko-spawalnicze, malowanie pudła wagonu, zabudowa wagonu oraz badania i homologacja- wymienia Michał Żurowski, rzecznik prasowy PESA Bydgoszcz SA.
Modernizowane w PESIE wagony dla TLK
Unia Europejska współfinansuje przedsięwzięcie Przewoźnika w ramach Funduszu Spójności z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013. Całkowity koszt przedsięwzięcia –modernizacji 68 wagonów – to 179 196 363 zł, z czego ze środków unijnych
PKP Intercity otrzyma 60 352 675,81 zł. PKP Intercity aktualnie realizuje projekty taborowe na kwotę 4,1 mld zł – 953 mln euro. W realizacji inwestycji taborowych przewoźnik aktywnie aplikuje i wykorzystuje środki Unii Europejskiej z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007 – 2013. 
8 sierpnia 2012 r. PKP Intercity podpisało umowę na dofinansowanie budowy centrum serwisowego dla 20 składów zespołowych Pendolino. Całkowita wartość inwestycji to około 155,7 mln zł brutto (38,4 mln euro), z czego 63,3 mln zł pochodzić będzie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. W październiku 2012 r. Spółka podpisała umowę z poznańskim producentem H. Cegielski –Fabryka Pojazdów Szynowych Sp. z o.o.,  na zakup 25 nowych wagonów pasażerskich. Wartość kontraktu wyniosła 175 029 000,00 zł brutto z czego połowa środków pochodzić będzie z UE. Z wagonów już od 2015 roku będą mogli korzystać podróżni w pociągach TLK na trasie Wrocław –Poznań –Bydgoszcz –Gdynia.
Pod koniec listopada 2012 roku otwarto oferty na modernizację 150 wagonów mających kursować na trasie Przemyśl –Szczecin. To największe zamówienie tego typu w historii Spółki. Jego wartość wyniesie w sumie ponad 390 mln zł. Połowę z tych środków PKP Intercity chce pozyskać z UE. W grudniu 2012 Spółka ogłosiła przetarg na 20 elektrycznych zestawów trakcyjnych (EZT). Wartość tej inwestycji może sięgać kwoty ponad 1 mld zł, z czego połowa środków ma pochodzić z POIiŚ. W najbliższym czasie Intercity ogłosi przetargi na zakup 10 lokomotywy spalinowych przeznaczonych do ruchu pasażerskiego oraz modernizację 20 lokomotyw spalinowych serii SM42.
W 2011 roku spółka wykonała naprawy rewizyjne 890 wagonów oraz 59 lokomotyw, w sumie za kwotę ponad 160 mln zł. W 2012 roku PKP Intercity zrealizowało naprawy rewizyjne ponad 900 wagonów, 150 lokomotyw i ponad 800 zestawów kołowych. Strategia taborowa do 2014/15 roku zakłada, że docelowo przewoźnik dysponować będzie: 1700 wagonami, 300 wagonami specjalizowanymi, 200 lokomotywami do 120 km/h, 50 lokomotywami manewrowymi, 70 lokomotywami 160/200 km/h, 20 składami zespołowymi oraz 20 nowoczesnymi EZT.
Modernizowane w PESIE wagony dla TLK
Zestawienie umów na modernizację 68 wagonów  
Wykonawca
Wartość umowy
Liczba modernizowanych wagonów
NEWAG S.A.
24 464 700,00 zł brutto (19 890 000,00 zł netto)
10
Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz S.A.
99 627 663,00 zł brutto (80 998 100,00 zł netto)
38
H. Cegielski –Fabryka Pojazdów Szynowych Sp. z o. o.
54 489 000,00 zł brutto (44 300 000,00 zł netto)
20