Pierwsze lokomotywy Vectron dopuszczone do ruchu w Finlandii

inforail
31.05.2017 12:08

Pierwsze osiemlokomotyw elektrycznych Vectron zostało dopuszczonych do ruchu w Finlandii. Topoczątek realizacji kontraktu z 2014 roku z fińską spółką kolejową VR Group.

Składy prowadzone przez nowe lokomotywy będą obsługiwaćpołączenia na linii Tampere – port Vousaari w Helsinkach. Kontrakt zakłada, żegrupa VR do 2026 roku otrzyma od firmy Siemens w sumie 80 lokomotyw tego typu.To pierwsze zamówienie na szerokotorowe składy oraz największy pojedynczykontrakt na lokomotywy Vectron w tym kraju.

Od początku 2016 r. pięć lokomotyw przeszło testy TSI iodbiór nowego sprzętu. Zatwierdzono różne dodatkowe funkcje oraz opcje, w tymszerokotorowe wózki, specjalne opcje zimowe oraz dwa moduły z silnikami dieslado pokonywania krótkich odcinków bez napowietrznej linii zasilającej.

W lutym 2014 r. Grupa VR złożyła zamówienie na lokomotywyVectron w wersji Nordic. Lokomotywy charakteryzują się maksymalną mocąwyjściową na poziomie 6.4 MW i prędkością maksymalną 200km/h. Wózki zostałyzaprojektowane pod linię o rozstawie osi 1.524mm.

Lokomotywy będą użytkowane w Finlandii i są wyposażone wEuropejski System Kierowania Pociągiem (ETCS) jak również w JKV-STM, systemprodukcji fińskiej. Lokomotywy będą oznaczone znakiem seryjnym Sr3. Vectrony sąspecjalnie przystosowane do pracy w trudnych warunkach pogodowych północnejEuropy i finlandzkich zim. Będą odporne na częste kolizje z dużymi zwierzętami,temperatury 40°C poniżej zera i głęboki kopny śnieg. Lokomotywy są wyposażonewe wklęsłe dachy oraz wzmocnione przednie części jak również boczne bufory orazautomatyczne sprzęgi.

Jednym z popularnych surowców transportowanych koleją wFinlandii jest drewno. Dlatego pociągi muszą często operować naniezelektryfikowanych liniach. Lokomotywy Vectron zostały dostarczone z dwomamodułami diesla oraz zdalnym systemem obsługi rozrządu. Dzięki temu systemowi,nie ma potrzeby korzystania z osobnych spalinowych lokomotyw manewrowych.