Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Pierwsze inwestycje PKP PLK 2014-2020

inforail
24.04.2014 09:43
PKP PLK przygotowują się już do wykorzystania środków unijnych w nowej perspektywie unijnej 2014-2020. Pieniądze dofinansowujące inwestycje będą dostępne w ramach mechanizmu CEF – Connecting Europe Facility. W konkursie w 2014 r. na 5 projektów ma trafić aż 8 mld zł, w tym większość z CEF.
Udział źródeł finansowania projektów jest następujący:
  • Fundusz CEF (środki UE) –5,6 mld zł
  • budżet państwa –1,5 mld zł
  • kredyt EBI –0,9 mld zł

mapa_760

Projekty to następujące inwestycje:
1. Prace na linii kolejowej E 59, Wrocław–Poznań, etap IV, odcinek granica województwa dolnośląskiego–Czempiń,
2. Prace na linii kolejowej E 20, Warszawa–Poznań, odcinek Sochaczew–Swarzędz,
3. Prace na linii kolejowej 447 Warszawa Włochy–Grodzisk Mazowiecki,
4. Prace na linii obwodowej w Warszawie, odcinek Warszawa Gołąbki/Warszawa Zachodnia–Warszawa Gdańska,
5. Prace na linii kolejowej E 75, odcinki Sadowne–Białystok i Warszawa Rembertów–Sadowne.
Projekty te będą podlegać ocenie przez ekspertów Dyrekcji Generalnej ds. Mobilności i Transportu Komisji Europejskiej. O przydziale środków będzie decydować między innymi zgodność z kierunkami rozwoju transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T. Do 2016 r. konkursy projektów będą przeprowadzane w ramach danych państw, a od 2017 r. projekty będą musiały konkurować również z propozycjami z innych krajów.
Stopień zaawansowania wszystkich 5 inwestycji jest zaawansowany. Dla każdej z nich gotowe jest już studium wykonalności, dla większości została również wydana decyzja środowiskowa, a dla linii E59 wykonana została nawet dokumentacja projektowa.
E59 Wrocław –Poznań etap IV
Na linii z Wrocławia do Poznania prace obejmą środkowy odcinek –pozostałe są realizowane w perspektywie 2007-2013. Dzięki inwestycji prędkość pociągów wzrośnie z 50-120 km/h do 160 km/h. Wykonanie prac przewidziano na lata 2015-2019.
E20 Warszawa –Poznań
W ramach prac na linii kolejowej E 20 na odcinku Sochaczew–Swarzędz zmodernizowana zostanie sieć trakcyjna, a także usprawniony będzie ruch pociągów towarowych dzięki przebudowie stacji. Prędkość wzrośnie ze 100-120 km/h do 160 km/h. Wykonanie prac przewidziano na lata 2016–2020.
Linia 447 Warszawa Włochy–Grodzisk Mazowiecki
Linia 447, po której kursują pociągi regionalne Kolei Mazowieckich, jest równoległa do linii dalekobieżnej nr 1 Warszawa – Katowice. Prace na niej umożliwią wzrost prędkości jazdy z 100 do 120 km/h. Wykonanie prac przewidziano na lata 2016 –2018. Modernizacja ta pozwoli w ostatniej chwili ochronić tą wyeksploatowaną trasę przed degradacją.
Linia obwodowa w Warszawie
Prace na linii obwodowej w Warszawie (odcinek Warszawa Gołąbki/Warszawa Zachodnia–Warszawa Gdańska) pozwolą na wyeliminowanie ograniczeń prędkości jazdy do 10–40 km/h oraz na podwyższenie prędkości z 40–60 km/h do 60-80 km/h. Dodatkowo, zwiększona zostanie przepustowość dla ruchu towarowego i pasażerskiego. Wykonanie prac przewidziano na lata 2016 –2018.
E75 Warszawa Rembertów–Sadowne
Prace na linii kolejowej E 75 na odcinku Warszawa Rembertów–Sadowne pozwolą na zwiększenie prędkości maksymalnej pociągów z 100-120 km/h do 160 km/h. Wykonanie prac przewidziano na lata 2016 –2020.