Pierwsze Flirty już na Mazowszu
W sobotę –31 maja 2008 roku na dworcu Warszawa Wschodnia odbyła się uroczystość przekazania dwóch pierwszych pociągów FLIRT Spółce Koleje Mazowieckie –KM. Pojazdy, zakupione przez samorząd województwa mazowieckiego, zostały wyprodukowane w siedleckiej fabryce szwajcarskiego koncernu Stadler Rail A.G. Uroczystość ta zgromadziła wiele znakomitości. Wśród zaproszonych gości byli m.in. Marszałek Województwa Mazowieckiego –Adam Struzik, Prezes PKP S.A. –Andrzej Wach, Prezes Spółki Koleje Mazowieckie –KM –Halina Sekita czy Prezydent Stadler Rail AG –Peter Spuhler. Pojawili się także przedstawiciele innych polskich spółek kolejowych, UTK i władz samorządowych.
Aby Mazowsze mogło się rozwijać potrzebuje dobrej, sprawnej, komfortowej i przyjaznej pasażerom kolei regionalnej –mówił Marszałek Adam Struzik. Zapowiedział on dalsze inwestycje w mazowiecki transport kolejowy, także w zakup kolejnych pociągów. Te dwa pociągi, które dziś możemy podziwiać są początkiem tych inwestycji. A nasz „flirt”z nowoczesnymi pociągami dopiero się zaczyna –dodał Marszałek Struzik.
Wszyscy zgromadzeni na peronie VII dworca Warszawa Wschodnia podkreślali, że dzień 31 maja 2008 roku na trwałe wpisze się do historii polskiej kolei. W swoim wystąpieniu wspomniała o tym także szefowa Kolei Mazowieckich –Halina Sekita. To wielki dzień dla kolejarzy, ale i dla mieszkańców Mazowsza –powiedziała. Dziś rozpoczynamy przemianę na nowoczesny mazowiecki transport kolejowy –dodała.
Po wystąpieniach oficjeli odbyło się uroczyste przekazanie symbolicznego klucza do nowych pociągów, który od Prezydenta firmy Stadler odebrali Adam Struzik i Halina Sekita. Nie zabrakło również przecięcia symbolicznej wstęgi. Tę cześć uroczystości zakończył występ zespołu pieśni i tańca Mazowsze.
28 maja 2008 r. firma Stadler Rail AG otrzymała w UTK świadectwo dopuszczenia pojazdów szynowych FLIRT do eksploatacji na terenie Polski. Aby stało się to możliwe w ciągu ostatnich miesięcy pierwsze dwa pojazdy były poddawane licznym próbom eksploatacyjnym, które przeprowadził Instytut Pojazdów Szynowych Tabor Poznań, będący jedną z jednostek badawczych upoważnionych do przeprowadzanie tego typu testów w Polsce. W próbach eksploatacyjnych uczestniczyli także specjaliści z firmy Stadler.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
W regularnym ruchu pociągi FLIRT pojawiły się niedługo po oficjalnym przekazaniu. Docelowo mają obsługiwać linię do Siedlec, jednak w początkowym okresie pojawią się na innych trasach, tak, aby wszyscy pasażerowie mieli okazję przejechać nowym nabytkiem. Flirty będą zatem obsługiwały następujące pociągi:
•w dniu 2 czerwca:
Warszawa Wschodnia (6:03) –Radom (8:34),
Radom (8:48) –Warszawa Wschodnia (11:09),
Warszawa Zachodnia (12:35) –Siedlce (14:25),
Siedlce (15:50) –Warszawa Zachodnia (17:39),
Warszawa Wschodnia (19:08) –Płock (22:14),
•w dniu 3 czerwca:
Płock (5:58) –Warszawa Wschodnia (8:59),
Warszawa Wschodnia (13:42) –Milanówek (14:23),
Milanówek (14:52) –Otwock (16:16),
Otwock (17:28) –Warszawa Zachodnia (18:03),
•w dniu 4 czerwca:
Warszawa Zachodnia (4:45) –Otwock (5:38),
Otwock (6:13) –Błonie (7:37),
Błonie (8:48) –Warszawa Wschodnia (9:39),
Warszawa Wschodnia (11:18) –Sochaczew (12:26),
Sochaczew (12:59) –Warszawa Wschodnia (14:14),
•w dniu 5 czerwca:
Warszawa Wschodnia (6:03) –Radom (8:34),
Radom (8:48) –Warszawa Wschodnia (11:09),
Warszawa Zachodnia (12:35) –Siedlce (14:25),
Siedlce (15:50) –Warszawa Zachodnia (17:39).
•w dniu 6 czerwca:
Warszawa Wschodnia (8:39) –Żyrardów (9:41),
Skierniewice (11:01) –Warszawa Wschodnia (12:26),
Warszawa Wschodnia (13:42) –Milanówek (14:23),
Milanówek (14:52) –Otwock (16:16),
Otwock (17:28) –Warszawa Zachodnia (18:03),
•w dniach 9 –15 czerwca:
Warszawa Zachodnia (4:45) –Otwock (5:38),
Otwock (6:13) –Błonie (7:37),
Błonie (8:48) –Warszawa Wschodnia (9:39),
Warszawa Wschodnia (11:18) –Sochaczew (12:26),
Sochaczew (12:59) –Warszawa Wschodnia (14:14),
Warszawa Wschodnia (6:03) –Radom (8:34),
Radom (8:48) –Warszawa Wschodnia (11:09),
Warszawa Zachodnia (12:35) –Siedlce (14:25),
Siedlce (15:50) –Warszawa Zachodnia (17:39),
Warszawa Wschodnia (8:39) –Skierniewice (10:06),
Skierniewice (11:01) –Warszawa Wschodnia (12:26),
Warszawa Wschodnia (13:42) –Milanówek (14:23),
Milanówek (14:52) –Otwock (16:16),
Otwock (17:28) –Warszawa Zachodnia (18:03).
Przypomnijmy, iż pociągi FLIRT to czteroczłonowe elektryczne zespoły trakcyjne, zasilane napięciem 3kV prądu stałego. Pojazdy te mogą przewieść 212 osób na miejscach siedzących i 284 –na stojących. Są także przyjazne osobom niepełnosprawnym –przy jednych z drzwi zamontowano windy dla wózków. Jako że mazowiecki FLIRTY są pociągami typowo regionalnymi dysponują one tylko 2 klasą. Nie oznacza to jednak, iż komfort podróżowania jest niski. Wręcz przeciwnie. Klimatyzowane pociągi oferują pasażerom zdecydowanie wyższy poziom niż eksploatowane obecnie przez Koleje Mazowieckie składy. Słońce zaczęło świecić nad mazowieckim przewoźnikiem –mówił Prezes PKP S.A. –Andrzej Wach. Dziś dysponuje on jednymi z najnowocześniejszych pociągów w kraju. Takich pociągów na Mazowszu będzie 10. Kolejne zestawy będą się sukcesywnie pojawiać do kwietnia przyszłego roku. Przypomnijmy, iż jesienią Koleje Mazowieckie rozpoczną eksploatacje piętrowych pojazdów typu push&pull, wyprodukowanych przez Bombardiera.