Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Pierwsza zmodernizowana lokomotywa SM48 gotowa

inforail
04.05.2017 09:04

PESA zmodernizowałapierwszą lokomotywę SM48 w ramach wspólnego projektu z Instytutem PojazdówSzynowych “TABOR”.

Od listopada 2014 roku jest on realizowany w ramach ProgramuBadań Stosowanych pt. „Platforma zmodernizowanych spalinowych lokomotyw6-osiowych spełniających wymagania Unii Europejskiej z wykorzystaniem lokomotyweksploatowanych w kraju”. Cały projekt zakłada jednoczesną modernizacjęplatformy lokomotyw 6-osiowych obejmujących lokomotywę liniową serii ST44 (typuM62) i manewrową serii SM48 (typu TEM2). Maszyny te zabudowane są na jednympodwoziu obejmującym zarówno ostoję jak i układy biegowe (wózki). Projekt zakładał,że modernizacja dotyczyć będzie wszystkich najważniejszych węzłów i układówtzn. zmodernizowana platforma lokomotyw charakteryzować się będzienastępującymi rozwiązaniami:

– nowoczesnymi silnikami spalinowymi spełniającymi wymaganiaetapu IIIB (zgodnie z wymogami dyrektywy 2004/26/WE Parlamentu Europejskiego) wzakresie ograniczenia emisji zanieczyszczeń gazowych i cząstek stałych doatmosfery

– nowoczesnym zespołem prądnic (główna, pomocnicza)synchronicznych

– układem elektrycznym spełniającym wymagania w zakresiezakłóceń i hałasu

– napędami o zwiększonej mocy pozwalającymi na zwiększeniemożliwości przewozowych oraz napędami pomocniczymi z wykorzystaniem silnikówprądu zmiennego i silników hydraulicznych

– nowoczesnym układem hamulca z tablicą pneumatyczną isprężynowym hamulcem postojowym

– mikroprocesorowym układem sterowania i diagnostyki napędemi całą lokomotywą

– nowoczesnymi kabinami sterowniczymi z niezależnymiukładami pulpit-fotel, z nową izolacją akustyczną i termiczną oraz wyłożeniamiwyposażoną w klimatyzator (lub schładzacz) oraz inne urządzenia socjalne dlapoprawy komfortu obsługi

– zmodernizowanymi wózkami trakcyjnymi w zakresieprowadzenia zestawów kołowych poprawiających oddziaływanie na tor, poprawaszczelności przekładni, zwiększenia trwałości obręczy (w wyniku wprowadzeniasystemów smarowania obrzeży kół) oraz poprawy trwałości silników trakcyjnych(zmiana izolacji)

– nowoczesnymi systemami wykrywania, sygnalizacji i gaszeniaewentualnego pożaru przedziałów maszynowych.

Po przeprowadzonych analizach dokonano wyboru lokomotywyserii SM48 jako bazowej do opracowania dokumentacji konstrukcyjnej i wykonaniaprototypu zmodernizowanej lokomotywy typu 19D. Wygląda zatem na to, że prototypjest już gotowy.