Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Pierwsza zębatka od Stadlera dotarła w Tatry Wysokie

inforail
16.01.2021 15:45

Do Popradu dotarła pierwsza nowa zębatka, wyprodukowana dla ZSSK przez Stadlera.

To pierwszy wagon, który ma wozić pasażerów już latem 2021 roku.

Od wakacji na trasie

Ma 91 miejsc siedzących i jest pierwszym z pięciu pociągów, którymi ZSSK będą obsługiwać połączenia w Tatrach Wysokich. Do końca 2021 roku stopniowo uruchomionych zostanie 5 pociągów na liniach Szczyrba - Szczyrbskie Jezioro, Szczyrbskie Jezioro - Stary Smokowiec - Poprad i Stary Smokowiec - Tatrzańska Łomnica. Zakup pociągów finansowany jest z funduszy europejskich. Wartość 5 zespołów elektrycznych i 1 lokomotywy to 38,8 mln euro.

Jak już pisaliśmy na łamach InfoRail.pl Słowackie Koleje ZSSK podpisały ze Stadlerem umowę na dostawę pięciu elektrycznych zespołów trakcyjnych o napięciu 1,5 kV prądu stałego i lokomotywy spalinowej dla sieci kolejowej w Tatrach Wysokich.

Niskopodłogowe zespoły trakcyjne będą pochodzić z najnowszej generacji rodziny pociągów GTW, przystosowanych do pracy w tzw. “zębatce”. Podobne pojazdy są używane we Francji i Szwajcarii. Jak wspomniano każdy z nich będzie miał 91miejsc siedzących i dwa miejsca dla wózków inwalidzkich. Pojawić się ma także wielofunkcyjna strefą dla rowerów i wózków dziecięcych, Wi-Fi, klimatyzacja, nowoczesny system informacji pasażerskiej i liczniki pasażerów.

Lokomotywa spalinowa spełniać będzie normy emisji spalin Stage IIIB i może być wyposażona w dmuchawę do śniegu. Kabiny będą klimatyzowane i wyposażone w zdalne sterowanie radiowe. Podobne lokomotywy są używane w Szwajcarii i Hiszpanii.