Pierwsza umowa na Elfy 2 podpisana (aktualizacja)
PESA dostarczyelektryczne zespoły trakcyjne dla Kolei Śląskich. Będą to Elfy 2. Jak jużinformowaliśmy na łamach InfoRail śląski przewoźnik będzie pierwszym, którydostanie takie pojazdy.
Przypomnijmy, że w przetargu startowali także Newag i Stadler. Towspólne zamówienie Kolei Śląskich oraz Urzędu Marszałkowskiego WojewództwaŚląskiego. Według specyfikacji przetargowej PESA będzie musiała dostarczyćjednostki dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych i wyposażone w szeregudogodnień m.in. przewijaki dla niemowląt, przyciemniane szyby, uchwyty narowery, system nowoczesnej informacji pasażerskiej, chowane stoliki orazspecjalną powłoką antygraffiti i rozwiązania wandalodporne. Pierwsze pociągiwyjadą na śląskie tory już w 2017 r.
Zakończenie dostaw zaplanowano na 30 czerwca 2018 roku, zopcji zaś 31 lipca 2018 roku.
Zamawiający, zgodnie z podpisaną dziś umową, zakupi od PESAjeden pojazd 2-członowy, dwa 3- członowe i dziesięć 4-członowych, natomiast wdodatkowej puli (opcji) przewiduje się do trzech pojazdów 2- członowych, jeden3- członowy oraz do dwóch 4- członowych.
„Podpisanaumowa daje możliwość skorzystania z prawa opcji, w ramach którego WojewództwoŚląskie może dokupić jeszcze dwa pojazdy, a Koleje Śląskie – cztery. Ze stronyKŚ takie rozwiązanie możemy uznać za bardzo prawdopodobne, ponieważ otrzymanaoferta cenowa to umożliwia. Dodatkowo Koleje Śląskie mają jeszcze możliwośćskorzystania z tzw. zamówienia uzupełniającego w ciągu trzech lat od podpisaniaumowy” – mówił prezes Kolei Śląskich Wojciech Dinges. „Cieszymy się, że udałonam się sfinalizować postępowanie przetargowe i przejść do kolejnego etapu nadrodze pozyskiwania nowych pojazdów. Cieszy również fakt, że całośćpostępowania przetargowego została pozytywnie oceniona przez Urząd ZamówieńPublicznych” – podsumował prezes Dinges.
To dla nas kontrakt nie tylko bardzo ważny, ale isymboliczny ? mówi wiceprezes PESYRobert Świechowicz. ? Przypomnę, że w 2010 roku Województwo Śląskie zakupiło, aKoleje Śląskie były pierwszym użytkownikiem Elfów, wtedy drugich w historiiświatowego przemysłu elektrycznych zespołów trakcyjnych zaprojektowanych izbudowanych wg czterech scenariuszy zderzeniowych, a więc spełniającychnajbardziej wymagające normy bezpieczeństwa we współczesnym kolejnictwie. Dziści sami ? nasi wypróbowani partnerzy ? złożyli zamówienie na Elfy 2, pociąginastępnej generacji. Dziękuję za okazane nam zaufanie ? dodaje Świechowicz.
Szacunkowa wartość kontraktuto około 335 mln zł netto.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Pojazdy, które bydgoski producent zaoferował WojewództwuŚląskiemu i Kolejom Śląskim, należą do zaprojektowanej przez PESA Bydgoszcz SArodziny elektrycznych zespołów trakcyjnych ELF 2. Składy te ? oprócz znanegojuż z poprzedniej generacji Elfów najwyższego, priorytetowego dla PESA, poziomubezpieczeństwa pasażerów i obsługi ? charakteryzować będzie ciekawy design,nowoczesne, jednoprzestrzenne, klimatyzowane wnętrza wyposażonymi w wygodnefotele, dynamiczna informacja pasażerska oraz system emisji reklam i zliczaniapasażerów. Kolejne zalety Efa 2, to monitoring wewnętrzny i zewnętrzny, a takżenowoczesne systemy diagnostyki online pozwalające na bieżąco śledzić pracęnajważniejszych podzespołów pojazdu, co ogranicza do minimum możliwośćwystąpienia usterki oraz skraca czas reakcji serwisu. Prędkość eksploatacyjnapojazdów będzie wynosiła 120 km/godz.
„Zakup, który realizujemy wspólnie z naszymsamorządowym przewoźnikiem pokazuje pasażerom, że warto inwestować w rozwójkolejowych przewozów pasażerskich. Chcemy, aby Koleje Śląskie miały nowoczesnytabor i jak najlepiej realizowały rozkład jazdy. Inwestując w tabor chcemy teżzachęcić jak najwięcej mieszkańców województwa do wyboru tego środkatransportu” ? powiedział Stanisław Dąbrowa, wicemarszałek województwaśląskiego.
„