Pierwsza maszyna do drążenia tuneli dla kolei już w Łodzi
W Łodzi są jużwszystkie elementy pierwszej z dwóch maszyn TBM – poinformowały PKP PLK.
Przygotuje ona część tras podziemnych, które zapewnią lepszepołączenia kolejowe w Polsce i regionie. Wykonawca zakończył rozładunek iprzygotowuje kolejny etap robót. Tunel Łódź Fabryczna – Łódź Kaliska/ŁódźŻabieniec to kontynuacja modernizacji łódzkiego węzła kolejowego. Inwestycja zaponad 1,7 mld zł, współfinansowana jest z POIiŚ.
Około 650-tonową maszynę – „mechanicznego kreta” o 8,76 mśrednicy i 95 m długości przewoziła specjalistyczna firma. Duże części, wwiększości o wadze kilkudziesięciu ton, trafiły do Łodzi w ubiegłym tygodniu.Sprzęt do transportu, był dostosowany do ciężaru, wymiaru i kształtu każdejczęści. Największy element tarczy TBM o wadze 102 ton, łożysko napędowe głowicy,przyjechało na specjalnej 14-osiowejnaczepie. Przewóz był organizowany głównie nocą, z uwagi na mniejsze natężenieruchu.
Części maszyny zgromadzone są na placu przy ul. Długosza.Jest tam m.in.: dolna część płaszcza obudowy TBM, centralna część głowicyskrawającej, urządzenie do układania tubingów (elementów okładziny ścian),przenośnik ślimakowy.
Transport mniejszych elementów odbywał się 15 standardowymiciężarówkami o ładowności do 24 ton. To m.in. części kabiny sterowniczej dlaoperatora maszyny TBM, urządzenie do rozładunku tubingów, elementy czołatarczy, a także części elektroniczne, podajniki segmentowe, pompy dospoinowania zaprawy, agregaty hydrauliczne, urządzenia wentylacyjne, systemprzenośników, agregat bentonitowy, sprężarka śrubowa, system dźwigówsegmentowych oraz okablowanie.
Tunel otworzy nowemożliwości komunikacji kolejowej w Polsce
Drążenie tunelu małą tarczą rozpocznie się z komory przy ul.Długosza do komory rozgałęźnej w okolicy Al. Włókniarzy i ul. Kasprzaka i dalejw kierunku ul. Stolarskiej. Łączna długość pierwszego odcinka (od ul. Długoszado ul. Stolarskiej) wynosi ok. 920 m.
Podczas pracy TBM będzie poruszać się z prędkością około10-15 metrów dziennie. Maszyna, drążąc tunel, będzie usuwała ziemię i montowałażelbetowe elementy konstrukcji-obudowy.
Między ulicami Stolarską i Odolanowską jest miejsce nakomorę dla dużej tarczy TBM, która będzie drążyła tunel w stronę stacji ŁódźFabryczna. Prace przy zabezpieczeniu wykopu dla komory rozpoczęły się podkoniec roku.
Budowa tunelu średnicowego to kontynuacja prac rozpoczętychbudową dworca Łódź Fabryczna. Inwestycja przyczyni się do stworzeniaefektywnego systemu krajowych połączeń międzyregionalnych, obejmujących regionśrodkowej Polski. Tunel „otworzy” dworzec Łódź Fabryczna, który z dworcakońcowego stanie się dworcem przelotowym. Przez ścisłe centrum Łodzi będą mogłyjechać zarówno pociągi regionalne, jak i dalekobieżne – na osi wschód – zachód(przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna i Kaliska) i na osi północ – południe (przezstacje Łódź Widzew, Fabryczna, Żabieniec).
W tunelu powstaną przystanki, które zapewnią dogodny dojazddo centrum miasta. Takie rozwiązanie ułatwi mieszkańcom aglomeracji iwojewództwa codzienny dojazd do pracy i szkoły.
Projekt pn. „Udrożnienie Łódzkiego Węzła Kolejowego (TEN-T),Etap II, Odcinek Łódź Fabryczna – Łódź Kaliska/Łódź Żabieniec” jestwspółfinansowany w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.Wartość projektu 1 764 333 383,70 zł, z czego dofinansowanie unijne to 1 434 417 385,13 zł.
PKP PLK podpisały w grudniu 2017 r. umowę z konsorcjum firm:Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów z Mińska Mazowieckiego oraz EnergopolSzczecin na projekt i budowę tunelu średnicowego w Łodzi. Drążenie tunelirozpocznie się w połowie 2020 r. Zakończenie inwestycji planowane jest do 2022roku.
Inwestycja w liczbach
Największe elementy mniejszej tarczy drążącej tunel:
· łożysko napędowe głowicy – 102 tony,
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
· dolna część płaszcza obudowy TBM – 70 ton,
· centralna część głowicy skrawającej – 65 ton,
· urządzenie do układania tubingów – 35 ton
· przenośnik ślimakowy – 30 ton
Tunel w Łodzi w liczbach:
· 7,5 km – łączna długość tunelu średnicowego
· 3 km – długość odcinka dwutorowego
· 4,5 km – łączna długość czterech odcinków jednotorowych
· 13,04 m i 8,76 m – średnice tarcz maszyn TBM
· 1560 ton – waga większej maszyny
· 650 ton – waga mniejszej maszyny
· 10 m – szacowany dzienny postęp drążenia
· 25 m – największa głębokość, na jakiej znajdzie się tunel
„