Pięcioletnia umowa w Warmińsko-Mazurskim

inforail
14.10.2015 07:11

Przez najbliższych 5 lat na Warmii i Mazurach kolejąpasażerów będzie wozić spółka Przewozy Regionalne. We wtorek umowę nawykonywanie kolejowych przewozów pasażerskich podpisali marszałek województwaGustaw Brzezin oraz prezes spółki kolejowej Tomasz Pasikowski.

Po raz pierwszy porozumienie z przewoźnikiem na Warmii iMazurach będzie obowiązywało dłużej niż jeden rok.

Całkowita wartość umowy wynosi 269 mln zł, w tym 221 mln złstanowią środki z budżetu województwa, a 48 mln zł – z funduszu kolejowego.Samorząd przekaże operatorowi w użyczenie cały tabor kolejowy, którego jestwłaścicielem. Pieniądze z funduszu kolejowego przeznaczone zostaną właśnie nanaprawy i modernizację taboru.

Marszałek Brzezin powiedział we wtorek podczas konferencjiprasowej, że obydwie strony umowy mają komfortową sytuację. Z jednejstrony spółka ma 5-letnią gwarancję funkcjonowania, co pozwala na działaniawłasne a dla samorządu, dla mieszkańców i dla budżetu województwa bardzoistotne jest określenie wysokości 5-letniego finansowania” – podkreślił.

Dodał, że istotne jest zabezpieczenie funduszu kolejowego.”Do tej pory ten fundusz mocno się chwiał i miał być wycofany. Wpoprzednich latach wynosił 6 mln zł, a teraz wynosić będzie 9,5 mln złrocznie” – zaznaczył marszałek.

Z podpisania umowy cieszy się prezes spółki PrzewozyRegionalne Tomasz Pasikowski.

„Dla nas to jest ogromna satysfakcja, że mogliśmynegocjować z samorządem województwa i sprostać wymogom. Naszą satysfakcjępogłębia fakt, że spółka Przewozy Regionalne po raz pierwszy od ponad 10 latjest spółką, która ma w tej chwili zdrową sytuację finansową, nie mamy długów,mamy równowagę finansową” – podkreślił.

Jak dodał, pięcioletnie umowy, z których pierwsza zostaławynegocjowana w woj. warmińsko-mazurskim pozwalają spółce Przewozy Regionalneplanować wydatki inwestycyjne. „Spółka będzie się zmieniać, dostarczaćusługę coraz lepszej jakości w rozsądnej cenie” – ocenił Pasikowski.

Przewozy Regionalne proponują od grudnia tego roku pasażeromna Warmii i Mazurach 104 pociągi, w tym m.in. bezpośrednie połączenia zTrójmiasta, Torunia i Bydgoszczy, nowe połączenia z lotniskiem w Szymanach orazdodatkowe połączenia kolejowe do Szczytna i Pisza. W ostatnich latach PrzewozyRegionalne przewoziły 10 tys pasażerów dziennie; 45 proc. z nich stanowiliuczniowie i studenci.

W myśl umowy w ciągu 5 lat ma modernizację infrastrukturykolejowej na Warmii i Mazurach przeznaczonych zostanie 1,1 mld zł. 400 mln złkosztować będzie remont linii kolejowej Korsze- Ełk, 138 mln zł – liniaOlsztyn-Działdowo, 220 mln zł będzie przeznaczonych na rewitalizacja liniiGutkowo-Braniewo, 200 mln zł kosztować ma modernizacja trasa kolejowa Szczytno- Pisz – Ełk a 190 mln zł pochłonie remont linii Jabłonowo Pomorskie-Iława-Olsztyn-Korsze.