Piechociński: Wchodzimy w rok 2015 z rekordową liczbą nowego taboru

inforail
10.10.2014 15:25
Kiedy popatrzymy na ekspansję polskiego kapitału, polskiej techniki i technologii w kolejnictwie, to widać, że weszliśmy na trwałe do europejskiej czołówki – powiedział w czwartek wicepremier i minister gospodarki Janusz Piechociński.
’Mogę powiedzieć z satysfakcją, że praca, która została w ostatnich latach wykonana powoduje – szczególnie w tym obszarze, który był bardzo zaniedbany, a więc przewozy pasażerskie – to, że możemy z dumą powiedzieć: wchodzimy w rok 2015 z rekordową, także na rynku europejskim, liczbą nowego, świetnego efektywnego taboru’ – powiedział Piechociński. Wicepremier podkreślił, że powodem do dumy może być fakt, że znaczna część tego taboru jest wytwarzana w polskiej przestrzeni gospodarczej i przez polski kapitał. 'Ten sukces – niekwestionowany już w Europie – Pesy czy Newagu – pokazuje bardzo wyraźnie, że w tym obszarze możemy być wyjątkowo konkurencyjni. Kiedy popatrzymy na ekspansję polskiego kapitału, polskiej techniki, technologii w tym zakresie, to widać, że weszliśmy na trwałe do europejskiej czołówki’ – powiedział Piechociński.
PESA Link w barwach DB (foto: D. Kowalik)
Dodał, że nowe korytarze transportowe i zmiany w przemyśle sprawiają, że nie tylko polska kolej, ale cała logistyka, spedycja i transport cały czas podlegają potężnym turbulencjom. 'Wygasają jedne rodzaje przemysłu, powstają nowe. Kolej jest przywiązana do tych tradycyjnych – górnictwa, energetyki, hutnictwa. Stąd m.in. ta wielka determinacja naszego rządu, aby zwiększać uprzemysłowienie kraju, aby restrukturyzować skutecznie i modernizować właśnie te dziedziny’ – powiedział Piechociński. Jego zdaniem wydolność kolei odbija się na wielu dziedzinach gospodarki, w tym na cenach energii elektrycznej.
’W dalszym ciągu węgiel i energia oparta na węglu będzie jednym z fundamentów w naszym miksie energetycznym. Co najmniej jest to przesądzone do roku 2050. A na cenę energii wpływa także jakość, sprawność i koszt usługi kolejowej. Infrastruktura i transport – w tym kolej – są szczególnie istotne, bo tworzą przewagi konkurencyjne albo brak przewag konkurencyjnych dla pozostałej części wytwórczości. Dają nam – jeśli są sprawne, wydolne i efektywne – więcej czasu dla nas, więcej sprawności w funkcjonowaniu otoczenia przedsiębiorców i tworzą jeden z kluczowych elementów w łańcuchu powiązań’ – wyjaśnił wicepremier.