Pięćdziesięciolatka EP05-23
inforail
10.05.2011 09:07
Pięćdziesięciolatka EP05-23
14 maja 2008 roku swój ostatni planowy pociąg poprowadziła lokomotywa EP05-023. Popularna „piątka”przyprowadziła tego dnia do Warszawy EC „Józef Bem”. Właśnie mijają trzy lata od tego momentu. Co więcej, 15 kwietnia 2011 roku, minęło dokładnie 50 lat od wpisania na stan Polskich Kolei Państwowych wspomnianej lokomotywy. To dobry moment, aby przyjrzeć się nieco bliżej i przypomnieć sobie kilka faktów z życia czeskich elektrowozów…
Lokomotywy serii EU05 (44E) zostały wyprodukowane przez czechosłowackie zakłady Škoda w Pilznie, w liczbie 30 sztuk, w latach sześćdziesiątych ubiegłego wieku. Ich eksploatacja przez Polskie Koleje Państwowe rozpoczęła się w roku 1961. Początkowo wszystkie elektrowozy pracowały w lokomotywowni Warszawa Odolany, obsługując przede wszystkim pociągi na trasach do Poznania, Łodzi i Katowic. Prędkość konstrukcyjna czeskich maszyn wynosiła 125 km/h. W roku 1969 podjęte zostały przez PKP prace i badania nad podniesieniem prędkości maksymalnej lokomotyw EU05 do 160 km/h. Udało się! Do roku 1977 prawie wszystkie elektrowozy zostały przystosowane do prowadzenia pociągów z prędkością 160 km/h, dzięki zmianie przełożenia przekładni. Jako jedna z pierwszych naprawę główną, połączoną z modernizacją przeszła lokomotywa EP05-23. Owa modernizacja łączyła się także ze zmianą oznaczenia lokomotyw z EU05 na EP05, jak również przemalowaniu z koloru zielonego na pomarańczowy. Niestety brak szlaków, na których można byłoby uruchamiać pociągi jadące z prędkością 160 km/h uniemożliwiał wykorzystanie pełni możliwości zmodernizowanych maszyn. W międzyczasie, w roku 1972, do użytku oddana została nowa lokomotywownia w Olszynce Grochowskiej, która została nowym „domem”czeskich elektrowozów.
Eksploatacja lokomotyw EP05 z prędkością 160 km/h stała się możliwa dopiero po podniesieniu prędkości szlakowej CMK, w latach osiemdziesiątych XX wieku. W październiku 1989 roku lokomotywa EP05-23, jako ostatnia z serii, doczekała się drugiej naprawy głównej, wykonanej w ZNTK Gdańsk. Podczas prac remontowych elektrowóz został przystosowany do sterowania wielokrotnego.
Koniec kariery lokomotywy EP05-23 na polskich szlakach mógł nastąpić już 4 listopada 1992. Wówczas to maszyna ta prowadząc pociąg IC „Lech”do Poznania uderzyła w przyczepę przewożącą buraki. Poważne uszkodzenia kabiny udało się naprawić i elektrowóz po kilku miesiącach przerwy powrócił do służby. Kolejną, tym razem dłuższą przerwę w eksploatacji, lokomotywa zaliczyła w lipcu 2002 roku, kiedy to została odstawiona. Wówczas wydawało się, że po 41 latach służby, nastąpił kres liniowej pracy maszyny. A jednak nie! Po raz kolejny okazała się potrzebna, wracając do służby w nowym, czerwono-kremowym, malowaniu PKP Cargo. Prowadziła szybkie ekspresy jeszcze prawie trzy lata, do 14 maja 2008 roku. Jej łączny przebieg to aż 6,8 mln km. Podobno, mimo wycofania z ruchu, dzięki zabiegom pracowników PKP Intercity, lokomotywa jest cały czas sprawna i gotowa do wyjazdu. Być może jeszcze kiedyś pojawi się na szlaku prowadząc pociąg, jeśli nie rozkładowy, to specjalny.
Warto nadmienić, iż EP05-23 nie jest jedyną zachowaną dziś lokomotywą serii EU05/EP05. Maszyna EU05-22 stoi jako pomnik przy ZT w Krakowie. Przywrócono jej oryginalne oznaczenie oraz zielone malowanie. Wraki lokomotyw 01 i 18 jeszcze jakiś czas temu można było spotkać w lokomotywowni Warszawa Olszynka Grochowska, zaś 16, która obok 23 najdłużej pozostawała w liniowej służbie, w okolicach Odolan.
Na koniec dodać należy z kronikarskiego obowiązku, iż lokomotywy tej serii były eksploatowane także w Czechosłowacji oraz ZSRR.
Dane techniczne lokomotyw EU05/EP05
|
EU05
|
EP05
|
Producent
|
Škoda
|
ZNTK Gdańsk (przebudowa)
|
Lata budowy
|
1961
|
1973-1977 (przebudowa)
|
Masa służbowa
|
82,5 tony
|
82,5 tony
|
Napięcie zasilania
|
3 kV, prąd stały
|
3 kV, prąd stały
|
Długość ze zderzakami
|
16140 mm
|
16 140 mm
|
Szerokość
|
2950 mm
|
2950 mm
|
Wysokość
|
3987 mm
|
3987 mm
|
Średnica kół
|
1250 mm
|
1250 mm
|
Liczba silników
|
4
|
4
|
Typ silników trakcyjnych
|
3AL4846ZT
|
3AL4846ZT
|
Moc ciągła
|
2032 kW
|
2032 kW
|
Moc godzinna
|
2344 kW
|
2344 kW
|
Układ osi
|
Bo’Bo’
|
Bo’Bo’
|
Stosunek przekładni
|
84:37
|
77:44
|
Prędkość konstrukcyjna
|
125 km/h
|
160 km/h
|
Nacisk osi na szyny
|
20,6 T
|
20,6 T
|
System hamulca
|
Oerlikon
|
Oerlikon
|
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024