Pięć pytań o ezt-y PKP Intercity
Czy były aneksy do umów taborowych, czy zostały wprowadzone zmianytechniczne, czy jest tabor zastępczy, czy oceniono ryzyko i wreszcie dlaczegopobłażliwie traktuje się producentów ? tak można streścić pytania, jakie stawiaPoseł Jerzy Polaczek w kontekście zakupów nowego taboru przez PKP Intercity.
W dniu 14 stycznia br. złożona została do MinistraInfrastruktury i Rozwoju interpelacja w sprawie harmonogramów odbiorówelektrycznych zespołów trakcyjnych Dart produkcji PESA SA oraz Flirt 3produkcji konsorcjum firm Stadler Polska sp. z o.o. i NEWAG SA. Poseł pytał w niejo harmonogramy odbiorów, terminy odbiorów, homologację i możliwość wdrożeniapowyższych składów do ruchu wraz z wejściem w życie rozkładu jazdy 2015/2016. Wodpowiedzi, która została przekazana w dniu 13 lutego br. przez ZbigniewaRynasiewicza, ówczesnego sekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury iRozwoju potwierdzono, iż ?dostawa wszystkich 40 EZT upływa w dniu 30października 2015 r.?. Ministerstwo jako organ pełniący nadzór właścicielski naspółką PKP Intercity SA zapewniło ponadto, iż ?w przypadku niedotrzymaniapowyższego terminu (oraz terminów dostawy poszczególnych składów) Wykonawcomnaliczane będą kary umowne zgodnie z zapisami kontraktów.?
Z informacji przedstawionej przez Ministra Rynasiewiczawynikało również, że PKP IC S.A, a co za tym idzie ministerstwo infrastrukturyma pełną wiedzę na temat przebiegu realizacji obu kontraktów, z uwagi na fakt,iż powołało w tym celu ?Komitet Sterujący, Grupę projektową oraz Grupy robocze,składające się ze specjalistów PKP IC w dziedzinie taboru, zarządzaniaryzykiem, finansów, informatyki i produktu.? Działania te miały na celu?sprawną organizację współpracy na linii Zamawiający-Wykonawca.?
Co do kwestii homologacji i dopuszczenia pojazdów do ruchu,zgodnie z podpisanymi umowami ?Pojazdy będą posiadały dokumenty, uprawniającedo eksploatacji Pojazdu na infrastrukturze kolejowej na terenie Polski wydaneprzez UTK, zgodnie z obowiązującymi regulacjami prawnymi ważne od momentudostawy pierwszego Pojazdu oraz świadectwo sprawności technicznej pojazdukolejowego, zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 15 lutego2005 r. w sprawie świadectw sprawności technicznej pojazdów kolejowych?.
Jak wynikało z informacji ministerstwa, biorąc pod uwagę?przewidywany czas potrzebny na wdrożenie składów do ruchu w ramach rozkładujazdy wynosi minimum 1?2 miesiące od przeprowadzenia odbiorów końcowych? oraztermin dostaw wszystkich składów do 30 października br., należałoby sięspodziewać, iż wszystkie zakupione elektryczne zespoły trakcyjne ?Dart?produkcji PESA SA oraz ?Flirt 3? produkcji konsorcjum firm Stadler Polska sp. zo.o. i NEWAG SA. powinny być włączone w ramach rozkładu jazdy na lata2015/2016.(!)
Poseł Polaczek zwraca uwagę na niepokojące informacje, że obajproducenci nie mają jeszcze homologacji, czyli dokumentu dopuszczającego pociągdo ruchu, mimo iż zgodnie z umowami powinny posiadać takowe dokumenty odmomentu dostawy pierwszego pojazdu.
Z uwagi na powyższe Poseł Jerzy Polaczek zwrócił się doMinister Marii Wasiak z ciekawymi pytaniami:
1. Czy Zamawiający, spółka PKP Intercity SA, dokonałaaneksowania umów na dostawy elektrycznych zespołów trakcyjnych, w zakresieterminów dostaw zamówionych pojazdów? Jeżeli tak, to jakie są zaktualizowaneharmonogramy dostaw w ramach każdego z kontraktów?
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
2. Czy Zamawiający dokonał aneksowania umów na dostawyelektrycznych zespołów trakcyjnych w zakresie warunków technicznych, jakie mająspełniać zamówione pojazdy? Jeżeli tak, to jakie są nowe wymagania techniczne,jakie mają spełnić dostawcy.
3. Czy Zamawiający, spółka PKP Intercity SA lub MinisterstwoInfrastruktury i Rozwoju, jako organ nadzoru właścicielskiego przeanalizowałryzyka związane z ewentualnym aneksowaniem umów na dostawy taboru po rozstrzygnięciupostępowania przetargowego i związanych z tym konsekwencjami prawnymidotyczącymi zgodności z Ustawą Prawo zamówień publicznych oraz ewentualnymiroszczeniami odszkodowawczymi ze strony pozostałych oferentów biorących udziałw postępowaniu przetargowym w wymienionej sprawie?
4. Z jakiego powodu Zamawiający, spółka PKP Intercity SA,zliberalizował swoją politykę względem dostawców taboru, dotyczącą terminówdostaw, dopuszczenia do ruchu i warunków technicznych, szczególnie w kontekścierozliczenia środków unijnych przeznaczonych w nieprzekraczalnym terminie do końcabr.? Ewentualna utrata około 500 mln środków unijnych może znacząco negatywniewpłynąć na kondycję finansową przewoźnika w następnych latach.
5. Jakie konsekwencje w bieżącej działalności spółki PKPIntercity SA może mieć brak włączenia nowego taboru wraz z wejściem w życienowego rozkładu jazdy 2015/2016 w kontekście trudnej sytuacji taborowej spółki?Czy przewoźnik ma zabezpieczoną wystarczającą rezerwę taboru na realizacjęsiatki połączeń lub czy ma opracowany plan dzierżawy potrzebnego taboru odinnych przewoźników krajowych i zagranicznych wraz z zapewnieniem finansowania?
Pytania są jak widać ciekawe, a jeszcze ciekawsze mogą być odpowiedzina nie. Ze swej strony przypomnijmy, w kontekście ostatniego zapytania, żejakiś czas temu Prezes PKP Intercity Jacek Leonkiewicz poinformował, że przewoźnikma zabezpieczone składy konwencjonalne na wypadek niewprowadzenia do ruchu zakontraktowanychezt-ów. Z niecierpliwością czekamy na odpowiedzi MIR na postawione przez PosłaJerzego Polaczka pytania, do tematu będziemy wracać na łamach InfoRail.
„