Pięć ofert w przetargu PKP PLK na rozbudowę linii kolejowej przez Katowice
Pięć ofert otrzymała spółka PKP Polskie Linie Kolejowe w przetargu na rozbudowę głównej linii kolejowej przecinającej Katowice.
Przy budżecie zamówienia 4,005 mld zł brutto opiewają one na kwoty od 5,576 mld zł do 6,636 mld zł brutto.
Cztery tory
To największe zamówienie w ramach przebudowy połączenia kolejowego od Będzina przez Sosnowiec, Katowice, Tychy do granicy w Zebrzydowicach. Na terenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii zakładana jest rozbudowa tego połączenia z dwóch do czterech torów – pod kątem zwiększenia przepustowości poprzez oddzielenie ruchu aglomeracyjnego.
Przedsięwzięcie PKP PLK pod nazwą: "Prace na podstawowych ciągach pasażerskich na obszarze Śląska, etap I: linia E65 na odc. Będzin - Katowice - Tychy - Czechowice-Dziedzice – Zebrzydowice" przygotowano pierwotnie pod kątem unijnego instrumentu finansowego Łącząc Europę (CEF – Connecting Europe Facility) na lata 2014-20.
Finansowanie z CEF w perspektywie 2014-20 wystarczyło na rozpoczęcie niewielkiej części prac w terenie (przebudowywany obecnie odcinek Most Wisła – Czechowice-Dziedzice - Zabrzeg) oraz na przygotowanie dokumentacji dla pozostałych odcinków. W połowie stycznia br. PLK ogłosiły przetargi na prace na odcinkach: Tychy – Most Wisła, Zabrzeg – Zebrzydowice oraz Będzin – Katowice Szopienice Południowe.
Przetarg na odcinek Katowice Szopienice – Katowice – Katowice Piotrowice (z przebudową stacji Katowice) ruszył 15 lutego br. Jak wynika z informacji o otwarciu ofert na platformie zamówień publicznych PLK, spłynęło pięć ofert.
Najtańszą, za 5,576 mld zł brutto złożył Budimex, kolejne: konsorcjum Torpol i Intop Warszawa (5,748 mld zł), konsorcjum ZUE, Mota-Engil i Track Tec (5,948 mld zł), konsorcjum Intercor i Stecol Corporation (6,015 mld zł) oraz PORR i Trakcja System (6,636 mld zł brutto).
Zaprojektowana już przebudowa odcinka Katowice Szopienice Płd. - Katowice – Katowice Piotrowice obejmuje m.in. zmianę układu dwutorowego na czterotorowy od Katowic Szopienic Płd. do Katowic Ligoty wraz z wyjazdem w kierunku Chorzowa Batorego. Obok rozbudowy linii przewidywana jest budowa modernizacja istniejących stacji i przystanków oraz budowa nowych.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Zmodernizowane mają zostać stacje Katowice Zawodzie, Katowice i Katowice Ligota; powstać mają nowe przystanki: Katowice Uniwersytet (w rejonie ul. Paderewskiego), Katowice Akademia (ul. Damrota/Francuska) i Katowice Kokociniec (ul. Szadoka). Obecny przystanek Katowice Brynów ma zostać przesunięty w rejon autostrady A4.
Modernizacja ma objąć łącznie 14 peronów, na nowych przystankach ma powstać siedem nowych. Zakładana jest likwidacja pięciu przejazdów kolejowo-drogowych. Przebudowa układu torowego ma objąć ogółem 85,16 km toru pojedynczego, modernizacja sieci trakcyjnej planowana jest na łącznej długości 133,2 km. Ogółem zmodernizowanych ma też zostać 140 obiektów inżynieryjnych.
PLK, ogłaszając przetarg sygnalizowały, że chcą wybrać wykonawcę na przełomie III i IV kwartału br., a rozpocząć prace w terenie – na początku 2023 r. Termin realizacji prac w terenie określony jest na 48 miesięcy (w przypadku pozostałych kontraktów przedsięwzięcia to 42 miesiące). PLK złożyły w styczniu br. wniosek o dofinansowanie projektu z CEF.
W styczniu br. PLK ogłosiły też, w ramach „Prac na podstawowych ciągach pasażerskich na obszarze Śląska” przetargi na realizację odcinków: Będzin – Katowice Szopienice Płd., Tychy – posterunek Most Wisła, a także Zabrzeg – Zebrzydowice – granica państwa.
W pierwszym z tych postępowań przy budżecie 980 mln zł brutto najtańszą z siedmiu ofert złożyła spółka ZUE – 1,416 mld zł. W przetargu na odcinek Tychy – Most Wisła o budżecie 1,154 mld zł brutto najtańszą z ofert 1,253 mld zł okazała się złożona przez Przedsiębiorstwo Napraw i Utrzymania Infrastruktury Kolejowej w Krakowie. W ostatnim postępowaniu, na odcinek do granicy, jeszcze nie otwarto ofert.
W ub. roku PLK zamówiły za ponad 0,5 mln zł takie zaplanowanie prac na odcinkach Będzin - Katowice Szopienice Płd. i Katowice Szopienice Płd. - Katowice Piotrowice, aby były one jak najmniej uciążliwe dla mieszkańców Katowic i Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Inwestycje prowadzone będą bowiem w silnie zurbanizowanym obszarze, przecinając w wielu miejscach lokalne i ponadlokalne drogi.(PAP)