PESA zainteresowana dostawą pociągów na Łotwę

inforail
03.04.2014 09:38

PESA chce dostarczyć, w formie piętnastoletniego leasingu, pociągi łotewskiemu przewoźnikowi Pasazieru vilciens. Swoje oferty, oprócz polskiego przewoźnika, złożyli też Stadler i Hyundai. Zamówienie dotyczy od 25 do 45 ezt-ów, pierwsze pociągi mają zostać dostarczone w ciągu 18 miesięcy, całość ma być przekazane przez 28 miesięcy. Po otwarciu ofert okazało się, że polski producent nie dostarczył wymaganego zabezpieczenia finansowego. Teraz oferty są analizowane, wyniki prac komisji mamy poznać w ciągu trzech miesięcy. Jak informuje jej przewodniczący Normunds Sinkevics pod uwagę będą brane różne kryteria. Dodajmy, że na podstawie pytać producnetów kilkakrotnie została zmieniona specyfikacja przetargowa. Średni miesięczny koszt najmu jednostki wynosi od 35,078 EUR do 50,817 EUR, zaś koszty utrzymania jednej jednostki za 1000 kilometrów oszacowano na kwoty od 287,84 EUR do 559 EUR. Przetarg na leasing nowych pociągów to jeden z najważniejszych przetargów w historii firmy, jak również ważnym krok w jej rozwoju –mówi Artis Birkmanis, szef Pasazieru vilciens.

Sprawę przetargu na dostawę ezt-ów może skomplikować skarga, jaką CAF złożył do Komisji Europejskiej. Zarzuty dotyczą zmian, wprowadzonych przez zamawiającego w procedurze finansowania pociągów na mniej niż 30 dni przed terminem składania ofert. Zgodnie z przepisami Unii Europejskiej nie może być żadnych istotnych zmian w przetargach , które zostały już ogłoszone. Jeżeli skarga CAF-u zostanie uwzględniona przewoźnik będzie zmuszony do powtórzenia procedury przetargowej.
Wynajem a nie zakup nowych pociągów pozwoli nam zaoszczędzić pieniądze na remonty obecnie eksploatowanych jednostek, których jesteśmy właścicielami w tej chwili. Nowe pociągi i nowoczesne technologie pozwolą nam zaoszczędzić środki na ich utrzymanie. Wszystkie te aspekty są uzasadnione ekonomicznie –mówi Artis Birkmanis, szef Pasazieru vilciens.