Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

PESA z umową na autonomiczną lokomotywę dla PKP CARGO

inforail
19.09.2018 09:26

Tak, jak zapowiadaliśmy PESA podpisała dziś w Berlinie umowęz PKP CARGO na wybudowanie autonomicznej lokomotywy.

Umowa dotyczy budowy lokomotywy dwunapędowej(spalinowo-elektrycznej) w wersji autonomicznej, która ma być połączeniemlokomotywy elektrycznej, spalinowej i manewrowej. Ma posiadać, według zapewnieńproducenta szereg rozwiązań technologicznych i konstrukcyjnych, szczególnie wukładzie napędowym, których zastosowanie klasyfikuje ją jako lokomotywę oniskim stopniu energochłonności, a jednocześnie ekologiczną.

Jazda z jedną lokomotywą dwunapędową składem od momentu jegosformowania do odstawienia na tory bocznicowe to nowość. I to zarówno w przewozachtowarowych, jak i pasażerskich. Wpływa na redukcję kosztów, ale także namożliwości konstruowania rozkładów jazdy.

W pierwszej kolejności chodzi nam o pozyskanie lokomotywdwunapędowych z modułem dojazdowym, które moglibyśmy od razu wykorzystywać wnaszej pracy. Lokomotywa autonomiczna byłaby kolejnym etapem rozwojowym takiegopojazdu – mówi Czesław Warsewicz, prezes PKP CARGO S.A. Chcemy wspólnie z Pesąprowadzić prace badawczo-rozwojowe nad taborem nowej generacji, gdyż szukamyalternatywnych rozwiązań, które podniosą efektywność naszej pracy przewozowej.Nowy tabor ma przyczynić się do zmniejszenia kosztów i będzie to naszaodpowiedź na rosnące ceny energii – wyjaśnia prezes Warsewicz. 

Zakres autonomii

UITP klasyfikuje autonomię pojazdu w czterostopniowej skali.Dla lokomotywy przyjęto stopień GoA3. Oznacza to, że poziom automatyzacji, którynie wymaga obecności i obserwacji szklaku przez maszynistę. Zapewnieniebezpieczeństwa czyli odpowiedniej prędkości, separacji pociągów czyzapobieganie kolizjom realizowane jest przez system. Nadal jednak wymagana jestobecność członka załogi (drużyny pociągowej), który zapewnia odjazd pociągu,otwiera i zamyka drzwi oraz reaguje na nietypowe sytuacje. PESA podaje, że ograniczeniedo minimum udziału maszynisty w prowadzeniu pojazdu to radykalna szansa napoprawę bezpieczeństwa ruchu, gdyż w odróżnieniu od człowieka, system niepopełnia błędów, nie traci koncentracji i nigdy nie jest zmęczony.

Podstawę automatyzacji stanowi LIDAR, tj. rodzaj radaru wykorzystującyimpulsy lasera zamiast fal radiowych służących do mapowania otoczenia. Układuzupełniony jest o kombinację żyroskopów, akcelemetrów i odległościomierzy orazoprzyrządowań współpracujących z urządzeniami przytorowymi.


Poniżej dane techniczne lokomotywy, którą ma wybudować PESA: