PESA z pierwszą umową na ezt-y do 200 km/h! Mamy wizualizacje

inforail
18.12.2023 13:45

Bydgoska PESA podpisała pierwszą umowę na dostawę ezt-ów, które będą mogły kursować z prędkością 200 km/h.

Za około dwa i pół roku jednostki te mają wyjechać na trasę linii R9, obsługiwaną przez czeskiego przewoźnika RegioJet.

Pół kroku do pociągów HS

Umowa została podpisana, jesteśmy w tej chwili w fazie uzgodnień z klientem – powiedział nam wiceprezes PESY, Maciej Maciejewski. Te pojazdy rozpoczną kursowanie za około 2 – 2,5 roku, licząc od dziś. Powinny być na trasach pod koniec 2026 roku lub na początku 2027 roku – dodał przedstawiciel firmy z Bydgoszczy.

Cykl produkcji pojazdu przystosowanego do kursowania 200 km/h jest więc zbliżony do czasu, jaki potrzebny jest na zbudowanie jednostek dla Kolei Mazowieckich o prędkości 160 km/h.

Mamy doświadczenie w produkcji jednostek dla RegioJeta na podparciu klasycznym. Te pojazdy na linię R9 aż tak bardzo nie różnią się od tych, które dostarczamy już dla przewoźnika w tej chwili. One są ich rozwinięciem. Oczywiście inny jest napęd, inna jest prędkość. Podchodzimy to tego zamówienia z szacunkiem, bo pewien próg musimy przekroczyć. Ale nie jest to jeszcze taka prędkość, która powoduje ogromny wpływ na aerodynamikę czy szczelność pojazdu. To jest pół kroku w kierunku pojazdów szybkich – wyjaśniał Maciej Maciejewski.

Przypomnijmy. Umowa obejmować ma 18 składów, przystosowanych do prędkości 200 km/h. Na trasy mają wyjechać w 2026 roku. RegioJet już podpisał umowę na obsługę linii R9 między Pragą a Brnem (lub Jihlavą) przez Havlíčkův Brod, na której za trzy lata będą kursować nowe polskie pociągi. Do tej pory na tej trasie kursowały pociągi Českich drah. Firma przedsiębiorcy Radima Jančury pokonała narodowego przewoźnika w przetargu ogłoszonym przez Ministerstwo Transportu – RegioJet. Zawarto z nią piętnastoletnią umowę, która wejdzie w życie w 2026 r. Wówczas po tej linii pojadą pierwsze nowe pociągi.

Składy zostaną zbudowane w dwóch wersjach, o pojemności 200 i 300 pasażerów. Pierwsze z nich będą trzyczłonowe i PESA zbuduje ich 7. Pozostałe jednostki będą czteroczłonowe i powstanie ich 11. W każdej przewidziano dwanaście procent miejsc w pierwszej klasie. Pociągi będą klimatyzowane z bezpłatnym dostępem do Wi-Fi. W standardzie znanym z połączeń RegioJet, oferowanym na trasach komercyjnych.