PESA podpisała dziś umowę kredytową z konsorcjum banków,którego liderem jest PKO BP. Umowa zakłada udzielenie kredytu w wysokości 200 mln złotych i podjęcie przezPESA działań zmierzających do pozyskania inwestora w okresie do końca marca2018 r.
„To były długie i trudne negocjacje, podpisana umowa iprzyznany kredyt umożliwią PESA realizację zawartych kontraktów i pozyskanienowych zamówień. Przed nami kolejny etap- restrukturyzacja i dalsze rozmowy z inwestorami. Wszystko to ma zagwarantowaćstabilny rozwój PESA. Dla mnie osobiście ostatnie miesiące były szczególnymwyzwaniem – niełatwym, ale dającym satysfakcję z osiągniętego porozumienia”– powiedział Prezes Zarządu PESA Bydgoszcz SA, Robert Świechowicz.
Ten kredyt ma olbrzymie znaczenie dla PESY, która ma bardzodużo zamówień i pozyskuje kolejne. Aktualnie trwa produkcja pojazdów dlaklientów na rynku polskim, to Elf2 dla Kolei Śląskich, WojewództwPodkarpackiego i Wielkopolskiego, Przewozów Regionalnych czy tramwaje dlaBydgoszcz, Łódź, Gorzów Wielkopolski oraz produkcja pojazdów na rynkizagraniczne – spalinowy Link dla Deutsche Bahn czy tramwaje dla Kijowa. Jużrozpoczęły się dostawy pierwszych tramwajów dla stolicy Ukrainy – poinformował producent.
Trudności PESA dzisiaj to – problem z płynnością finansową ,brak środków na realizację pozyskanych kontraktów i problemy z uzyskaniemgwarancji ubezpieczeniowych niezbędnych do podpisania nowych umów. Te problemyfinansowe mają następujące przyczyny:
• Straty i kary związane z realizacją zamówień z poprzedniejperspektywy unijnej. Ostatecznie wszyscy uratowali dotacje, a Pesa płaci za tonajwyższa cenę i ma problemy.
• W latach 2016/17 mimo braku zleceń nie zwalnialiśmy ludzi,ponieśliśmy koszty utrzymania załogi, /brak zleceń wynika z opóźnień wprzetargach na realizację projektów finansowanych z UE/
• Intercity nie zamówiło dodatkowych 10 PesaDART
• Sankcje wobec Rosji doprowadziły do załamania kontraktu nadostawę tramwajów dla Moskwy – straty finansowe Pesa
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Firma potrzebuje środków finansowych na realizacje zamówieńoraz rozwój. Jak informuje ogromne środki finansowe są zainwestowane w projektDeutsche Bahn, produkcja trwa, dotychczasowe koszty homologacji i produkcji toponad 130 mln złotych, a sprzedaż jest zaplanowana na połowę przyszłego roku.Ponadto PESA zainwestowała w ciągu ostatnich 5 lat ponad 500 mln złotych winnowacje, nowe projekty, badania – to kapitał kompetencji na przyszłość, aleto także wysoki koszt, jaki polski przemysł płaci za równanie do najlepszych.
Biorąc pod uwagę procesy konsolidacyjne nawet dużych graczyna rynku producentów taboru w Europie (Siemens i Alstom podpisały porozumienieo połączeniu) naturalne wydaje się wzmocnienie firmy, by zapewnić jej rozwój,stad poszukiwanie inwestora (branżowegolub finansowego), o którym informowaliśmy już wcześniej.
Problemy PESY to nie tylko kwestia pracy dla 3500 załogi,ale także dla polskich poddostawców i partnerów, a to prawie 1800 firm i ok.90-100 tys. pracowników, te firmy znajda się również w trudnej sytuacji bezzamówień od producenta.
Podpisana z konsorcjum banków umowa to początek procesustabilizacji sytuacji firmy, pozwala kontynuować produkcję i podpisywać nowekontrakty, ale to początek procesu restrukturyzacji firmy i poszukiwaniastrategicznego inwestora.
„