PESA z kolejną umową na modernizacje wagonów

inforail
22.12.2020 10:45

PESA podpisała dziś (22 grudnia) kolejną umowę na modernizacje wagonów PKP Intercity.

Dotyczy ona 125 jednostek, a prace zostaną zrealizowane w konsorcjum z ZNTK Mińsk Mazowiecki.

Kolejny kontrakt

To kolejny kontrakt, który podnosi jakość podróżowania pociągami PKP Intercity. Wagony zostaną doprowadzone do europejskiej jakości. Polska kolej nie poddaje się ograniczeniom wynikającym z pandemii. Ta modernizacja przyniesie korzyść pasażerom, ale pozwoli także na rozwój polskich firm, takich jak PESA i ZNTK Mińsk Mazowiecki. Ten kontrakt to potężny zastrzyk pieniędzy dla polskiej gospodarki, a co za tym idzie dla wielu firm, współpracujących z polskimi producentami – powiedział Maciej Małecki, wiceminister aktywów państwowych. Doświadczenie w realizacji poprzednich kontraktów przez PESĘ pokazuje, że to jest dobra droga – dodał.  

Przypomnijmy. PESA Bydgoszcz SA i ZNTK Mińsk Mazowiecki w przetargu zaproponowali cenę 540.354.375,00 zł brutto a konkurencja z ZOS Vrutky (Słowacja) cenę 878.240.875,00 zł brutto. Tylko pierwsza z nich mieściła się w budżecie PKP Intercity, które na ten cel chciały przeznaczyć 591.168.750,00 zł brutto. Obaj producenci zaproponowali 36 miesięcy gwarancji. Wygrana PESY od momentu otwarcia ofert była bardziej prawdopodobna. Kryteria wyboru stanowiły: cena – 90% oraz gwarancja – 10%. Decydowała zatem cena, bo w drugim kryterium obaj producenci dostali po 10 pkt. 

Konsekwentnie i krok po kroku spółki Skarbu Państwa realizują zamówienia. To daje wspólne poczucie dobrej pracy na rzecz pasażerów i naszego państwa. Warto powiedzieć sobie, że oczekujemy dalszych inwestycji. Chcemy realizować przewozy do jeszcze większej liczby miejscowości, a PKP Intercity ma tutaj już spore sukcesy. Dzięki temu będziemy w stanie konkurować z każdą koleją, która chciałaby funkcjonować na polskim rynku – dodał Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury.

O zamówieniu

Przedmiotem zamówienia jest wykonanie naprawy okresowej na 5-tym poziomie utrzymania  wraz z modernizacją oraz przeglądu na 3-cim poziomie utrzymania 125 wagonów osobowych. Po wykonanej naprawie wraz z modernizacją wagony osobowe będą wagonami bezprzedziałowymi 2 klasy. Wszystkie wagony mają być gotowe w ciągu 4 lat, pierwszy po 250 dniach od podpisania umowy. Pojawią się w nich m.in. klimatyzacja, nowoczesna informacja pasażerska, toalety z obiegiem zamkniętym, Wi-Fi czy miejsce na duży bagaż.

Ten kontrakt to kolejny przykład współpracy polskich firm. Polski przewoźnik podpisuje duży kontrakt z polskim producentem. Z PKP Intercity popłynęło do PESY w różnych kontraktach 2 mld zł. Polska kolej nie oszczędza w czasie pandemii, a myśli w jaki sposób się rozwijać po pandemii – powiedział Andrzej Olszewski, członek Zarządu PKP SA.

Będzie to już kolejna umowa na modernizacje wagonów, jaka została przez PKP Intercity zawarta z PESĄ. Obecnie spółka jest największym klientem producenta z Bydgoszczy.   

PESA podchodzi do tego kontraktu z olbrzymią pokorą. Praca nad odbudową taboru jest ok. 30% udziałem w naszej działalności. Odbudowujemy coś, co prawie już skończyło swój żywot. Przywracamy te wagony do pracy przez następne długie lata. Wspólnie z PKP Intercity prowadzimy program dotyczący trafiania w sedno potrzeb pasażerów. Jednocześnie walczymy o to, żeby być konkurencyjnym, my tych kontraktów nie dostajemy w prezencie, ale musimy wygrać przetarg.

Te wagony wykonane będą w najwyższych standardach, gwarantujące wysoki poziom, można powiedzieć, że to 2 klasa premium. Będą wyposażone w elektronikę czy klimatyzację oraz spełniające normy TSI. PESA wykonuje wagony w terminach uzgodnionych – powiedział Krzysztof Zdziarski, szef PESY.    

Jest to nasz wspólny sukces. PKP Intercity w okresie pandemii nie zatrzymuje się i realizuje duży program inwestycyjny. Mamy konkretne umowy, rzeczy utopijne stały się realne. Wagony są szyte na miarę. Nie będą się różnić od wagonów nowych. Mamy w swojej firmie osoby, które kreują wygląd wagonów. Słuchamy też oczekiwań pasażerów, chcemy świadczyć usługi na najwyższym poziomie – powiedział Marek Chraniuk, Prezes PKP Intercity.

Podążamy za trendami, jakie wyznaczają nam pasażerowie. Krok po kroku, razem z infrastrukturą i dworcami tworzymy kolej XXI wieku. Na tej umowie skorzystają obie strony, a przede wszystkim pasażerowie, którzy po pandemii wrócą na kolej – dodał Adam Laskowski, Członek Zarządu PKP Intercity.