PESA o niemieckich Linkach po publikacji jednego z dzienników
W związku zpublikacją jednego z niemieckich dzienników dotyczącą niemieckich Linków PESAprzesłała pełną informację o eksploatacji tych pojazdów przez niemieckichprzewoźników.
Jednocześnie producent podkreśla, że nigdy nie było mowy iich wycofaniu z ruchu, a ich zastępowanie innymi pojazdami w przypadku awariimiało charakter incydentalny. Pesa na stałe utrzymuje kilkunastoosobowy zespółserwisowy w Niemczech, który jest do dyspozycji naszych klientów 24 godziny nadobę.
W tej chwili w Niemczech pasażerów wożą 53 spalinowe pojazdyLINK wyprodukowane przez PESA. 42 z nich eksploatuje Deutsche Bahn, a 11prywatny przewoźnik NEB z Brandenburgii. LINKi to pierwsze i jedyne polskiepojazdy spalinowe, które uzyskały homologację przyznaną przez EBA /niemieckiurząd kolejowy/ i zostały dopuszczone do eksploatacji na terenie Niemiec.
Uzyskanie niemieckiej homologacji zostało poprzedzone prawietrzyletnim okresem badań i jazd testowych na terenie Polski, Niemiec i Austrii.Testy obejmowały także wielogodzinne jazdy w trakcji wielokrotnej, czyli połączonychdwóch lub trzech składów. Wszystkie one zostały zaliczone pozytywnie, a jakośćLINKów potwierdziła przyznana przez EBA homologacja.
Podobne jazdy testowe z udziałem komisarzy klienta odbywająsię także każdorazowo podczas odbiorów w naszej fabryce w Bydgoszczy i przedwprowadzeniem do eksploatacji już na terenie Niemiec. Pozytywne oceny tych jazdw trakcji wielokrotnej potwierdzają stosowne dokumenty podpisane w trakcieodbiorów przez przedstawicieli klienta.
LINKi wożą niemieckich pasażerów od 2016 roku, wtedy ichużytkowanie w rejonie Berlina i Brandenburgii rozpoczął NEB, a w 2018 rokupierwsze pojazdy wprowadziły na regularne linie Deutsche Bahn.
Od początku LINKi cieszą się dobrą opinią maszynistów, sąteż chwalone przez pasażerów. Nigdy nie było mowy o jakimkolwiek wyłączeniucałej floty z ruchu, pojedyncze pojazdy były zastępowane innymi w przypadkunapraw powypadkowych i awarii. Te ostatnie są usuwane na bieżąco i ich skalajest niewielka w stosunku do liczby eksploatowanych pojazdów.
Eksploatowane przez NEB pojazdy jeżdżą w rejonieBrandenburgii, ale wożą też pasażerów na trasie Berlin – Kostrzyn, ZielonaGóra, Gorzów. LINKi te osiągały w 2018 obliczany w skali miesiąca wskaźnikniezawodności na poziomie 97-98%, przy wymaganym w umowie poziomie 96%. Takiwskaźnik niezawodności /98%/ osiągnęły również w ostatnim miesiącu, czylikwietniu 2019.
Przejazd opisywany przez jeden z niemieckich dzienników byłprzejazdem specjalnym organizowanym bez wiedzy serwisu Pesa ponieważ topersonel klienta jest odpowiedzialny za planowane utrzymanie pojazdów iprzygotowanie ich do ruchu poprzez regularne przeglądy. W przypadku NEB dużaczęść maszynistów to nowa ekipa i czasami mniej doświadczeni z nich równieżpopełniają błędy. Wielokrotnie zdarzały się sytuacje, w których po zgłoszonejawarii wystarczyło zastąpienie maszynisty bardziej doświadczonym i pojazd poponownym uruchomieniu bez problemu jechał dalej.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Opisywane w mediach zdarzenie – problem ze sprzęganiempojazdów ma charakter incydentalny, jednak by wyjaśnić przyczyny awarii na tympojeździe zaproponowaliśmy NEB jazdy nadzorowane, z udziałem pracownikównaszego serwisu. Jazdy są realizowane, po ich zakończeniu będziemy moglipowiedzieć więcej o przyczynie usterki.
Pesa utrzymuje stały zespół serwisowy na terenie Niemiec. Wtej chwili do dyspozycji klientów producenta jest 14 pracowników serwisowych,którzy stacjonują w bazach przewoźników – NEB w Basdorf / 3 osoby/, DB wDortmundzie /8 osób/ i DB we Frankfurcie /3 osoby/. Serwisanci PESY pracują wbazach utrzymaniowych i na stałe współpracują z pracownikami klienta wprzypadku zgłoszenia jakichkolwiek problemów.
PESA dostarczyła do tej pory na rynki zagraniczne ponad 350pojazdów szynowych i uzyskała 22 zagraniczne homologacje. Produkowane wBydgoszczy pociągi i tramwaje wożą pasażerów w w 11 krajach / Niemcy, Włochy,Rosja, Czechy, Węgry, Litwa, Ukraina, Bułgaria, Rumunia, Białoruś iKazachstan/. W tej chwili spółka realizuje eksportowe zamówienia dla DeutscheBahn, Kolei Białoruskich, włoskiej Trenitalia, czeskiego RegioJet oraz Kijowa iSofii.
„