PESA, Newag, Stadler, FPS; kto jeszcze może zainteresować się przetargiem POLREGIO?
Przetarg na dostawę 200 ezt-ów dla POLREGIO to jedno z najbardziej oczekiwanych taborowych zamówień ostatnich lat.
Nic zatem dziwnego, że budzi spore emocje, a przez Prezesa Artura Martyniuka nazywany jest nawet rewolucją.
36 miesięcy
Przypomnijmy, że na wyprodukowanie 200 jednostek będzie zaledwie 36 miesięcy. A to oznacza, że jeden producent może nie dać rady.
O zamówienie powalczą na pewno PESA i Newag. Pytaniem otwartym pozostaje natomiast czy do tego przetargu pójdą razem (tak jak w przypadku push&pulli PKP Intercity) czy osobno? Naszym zdaniem bardziej prawdopodobna jest ta druga opcja. Wydaje się jednak, że trochę prawdy jest w plotce, że PESA w tym przypadku nawiąże współpracę z FPS. Warto bowiem pamiętać, że POLREGIO, PESA i FPS to podmioty wspierane przez ARP i PFR. Trudno sobie zatem wyobrazić brak aktywnego udziału poznańskiej firmy w produkcji ezt-ów dla POLREGIO.
Czarnym koniem przetargu może okazać się Stadler. Zainteresowanie tym przetargiem potwierdził nam Tomasz Prejs, szef Stadler Polska. Jak zapewnił producent jest w stanie skonstruować każdy pojazd na potrzeby przewoźnika, w granicach możliwości technicznych oraz doświadczeń Grupy Stadler. Biorąc pod uwagę, że zamówienie z POLREGIO to jedno z największych w Polsce w ostatnich latach, trudno dziwić się zainteresowaniu ze strony firmy Stadler.
POLREGIO planuje zawarcie umowy ramowej maksymalnie z siedmioma producentami. W naszej ocenie mało prawdopodobne jest zaangażowanie w ten przetarg Alstomu, pewną niewiadomą pozostaje Siemens. Nie można natomiast wykluczyć startu Skody bądź któregoś z chińskich bądź koreańskich producentów. Wspomniane na wstępie 36 miesięcy na realizację kontraktu to dość mało czasu. A to nakazuje postawić tezę, że wszystkie pojazdy dla POLREGIO powstaną w Polsce. Kryterium wyboru stanowi cena. A to też daje lekką przewagę naszym rodzimym producentom nad takimi podmiotami jak chociażby Alstom.
O zamówieniu
Przedmiotem zamówień udzielanych na podstawie umowy ramowej, jest dostawa maks. 200 szt. elektrycznych zespołów trakcyjnych do obsługi kolejowych przewozów pasażerskich – maks. 60 szt. w wersji I (od 130 do 160 stałych miejsc pasażerskich) i maks. 140 szt. w wersji II (min. 210 stałych miejsc pasażerskich). Wraz z dostawą ww. pojazdów Wykonawca:
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
1) udzieli licencji do dokumentacji niezbędnej do utrzymania pojazdów na poziomie od P1 do P5;
2) dostarczy wyprawkę dla każdego z pojazdów;
3) przeszkoli pracowników Zamawiającego w zakresie obsługi i eksploatacji pojazdów;
4) będzie realizował następujące świadczenia przez okres gwarancji: wykonywanie przeglądów poziomu P1 i P2 oraz przeglądów sezonowych w okresie pierwszych 6 miesięcy po dostarczeniu pierwszego pojazdu wraz z zapewnieniem materiałów, części i podzespołów, szkolenia pracowników Spółki z wykonywania przeglądów poziomu P1 i P2 oraz przeglądów sezonowych, szkolenia pracowników Spółki z wykonywania przeglądów poziomu P3, nadzór nad wykonywaniem P3 przez pracowników Spółki wraz z zapewnieniem materiałów, części i podzespołów – w zakresie każdego P3. Oferty można składać do 27 lipca 2022 roku. Zamawiający zamierza ubiegać się o sfinansowanie części zamówienia z Krajowego Programu Odbudowy, Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 (FEnIKS) oraz programów regionalnych.