PESA naprawi powypadkowego Darta ED161-020; jest umowa
PKP Intercity podpisały z PESĄ umowę na wykonanie naprawy poawaryjnej elektrycznego zespołu trakcyjnego ED161-020.
Została ona zawarta na początku czerwca, ale dopiero dziś (14 lipca 2021 roku) informacja została opublikowana w Suplemencie do Dziennika Urzędowego UE. Jej wartość to 11 135 754.00 PLN netto.
Z wolnej ręki
Zamówienie zostało udzielone w trybie zamówienia z wolnej ręki. Jak wyjaśnił Zamawiający zawarł on w dniu 24 maja 2014 r. z Wykonawcą umowę na dostawę 20 elektrycznych zespołów trakcyjnych wraz ze świadczeniem usług utrzymania. Pojazd którego naprawą zostało objęte niniejsze zawiadomienie został dostarczony w ramach umowy dostawy. Dokumentacja konstrukcyjna pojazdu, zgodnie z umową dostawy, powinna zawierać opisy podstawowych zespołów, podzespołów oraz układów pociągu wraz z opisem warunków technicznych ich wykonania oraz z rysunkami zestawieniowymi zespołów lub podzespołów. Rysunki powinny dotyczyć części mechanicznej oraz części elektrycznej pociągu, w tym schematów elektrycznych oraz pneumatycznych pociągu. Zakres dokumentacji konstrukcyjnej powinien obejmować dokumenty niezbędne do prawidłowej eksploatacji i utrzymania pociągów.
Zgodnie z Umową dostawy PKP IC jest uprawnione do użytkowania dokumentacji konstrukcyjnej wyłącznie w określony w umowie sposób, tj. może wykorzystywać jej treść do obsługi eksploatacyjnej pociągów, do ich przeglądów i usług utrzymania oraz napraw okresowych. PKP IC może również, w określonym w umowie dostawy zakresie, upoważniać inne podmioty, działające na jego zlecenie, do wykorzystywania dokumentacji konstrukcyjnej w opisany wyżej sposób.
Zamawiający nie jest natomiast uprawniony do korzystania z dokumentacji konstrukcyjnej w inny niż wskazany w Umowie dostawy sposób. Zatem PKP IC nie może wykorzystać dokumentacji konstrukcyjnej do tego, aby na jej podstawie (samodzielnie lub zlecając podmiotowi trzeciemu) wytworzyć inną dokumentację, np. projektu technicznego wykonania wózków napędowych, wózków tocznych, sprzęgów międzyczłonowych i tarcz hamulcowych, które niezbędne są do wymiany w uszkodzonym pojeździe. Ponadto zakres techniczny dokumentacji dostarczonej przez producenta w ramach dostawy pojazdów nie daje możliwości wyprodukowania nowych wózków, co stanowi element przedmiotowej naprawy. Podmiotem wyłącznie uprawnionym z tytułu praw własności intelektualnej, w tym autorskich praw majątkowych i innych praw własności intelektualnej do dokumentacji pojazdów, wyprodukowanych na podstawie Umowy dostawy (w tym dokumentacji konstrukcyjnej, dokumentacji warunków technicznych wykonania, warunków technicznych odbioru, dokumentacji techniczno-ruchowej, dokumentacji systemu utrzymania oraz planu utrzymania technicznego), jest PESA Bydgoszcz i to ten podmiot jest jako jedyny uprawniony do zbycia przysługujących mu do tej Dokumentacji praw. Tylko uzyskanie praw do dokumentacji uprawniałoby PKP IC do zlecenia naprawy podmiotowi innemu niż PESA Bydgoszcz. PKP IC wystąpił do Wykonawcy z prośbą o udzielenie licencji lub sublicencji do dokumentacji, jednakże Wykonawca poinformował, iż nie wyraża zgody na udzielenie PKP IC licencji ani też sublicencji do dokumentacji w celu dokonania naprawy powypadkowej pojazdu ED161-020. Jednocześnie Wykonawca oświadczył, iż posiada wyłączne prawa autorskie do dokumentacji i nie udzielił żadnemu podmiotowi trzeciemu licencji ani też sublicencji do przedmiotowej dokumentacji w celu wykonania naprawy powypadkowej pojazdu ED161-020.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Jak podały PKP Intercity brak alternatywnego rozwiązania wynika także z faktu zastosowanych technologii w budowie ED161, o których to pełną wiedzę oraz do których prawa posiada wyłącznie ich producent.
Zawarta umowa dostawy w zakresie praw do korzystania z dokumentacji jest odzwierciedleniem warunków rynkowych. W warunkach rynkowych producenci nie zbywają praw do dokumentacji technicznej o charakterze konstrukcyjnym oraz technologicznym pojazdu. Zamawiający nie był w stanie pozyskać tej dokumentacji na etapie nabywania pojazdów, jak również i obecnie.
Jednostka, przy której mają zostać wykonane prace uległa awarii 14 kwietnia 2017 roku. Wówczas to skład przejechał po uszkodzonej szynie i od tego czasu został odstawiony. Oczekiwanie na naprawę trwało tak długo, ponieważ strony musiały pozyskać opinie rzeczoznawców.