Pesa może startować w przetargu ŁKA (aktualizacja)
PESA będzie mogła wystartować w przetargu Łódzkiej KoleiAglomeracyjnej. Odwołanie 628/16 wniesione przez PIPB dotyczyło warunku udziałuw postępowaniu i w części zasługiwało na uwzględnienie.
W ogłoszonym dziś wyroku KIO uznała, że zapisy mówiące okonieczności dostawy pociągu zgodnego z TSI są nieproporcjonalne do celu, jakichce osiągnąć zamawiający. Zdaniem Izby ograniczają one możliwość składaniaofert do dwóch producentów. Tylko bowiem Newag i Stadler mogą w takiej sytuacjiwystartować w przetargu. To ograniczenie kręgu producentów jest zdaniem Izbyniedopuszczalne, z uwagi, że inni producenci nie mogliby ubiegać się o tozamówienie.
Jak wyjaśniła nam Justyna Tomkowska, rzeczniczka prasowaKIO, uznano, iż żądanie doświadczenia w dostawie pojazdów wyposażonych w systemETCS poziom 1 wraz z zezwoleniem na dopuszczenie do eksploatacji pojazduzgodnego z TSI jako nieproporcjonalne narusza uczciwą konkurencję, tworzącbarierę w dostępie do zamówienia wykonawcom zdolnym do jego wykonania. Zasadniczo,w świetle wyjaśnień zamawiającego oraz okoliczności związanych z procedurądopuszczenia do eksploatacji pojazdu kolejowego jako zgodnego z TSI Izbauznała, iż doświadczenie związane z przebiegiem procedury i uzyskaniemzezwolenia nie jest uzależnione od właściwości wykonawcy, który uczestniczyjedynie w procedurze prowadzonej z udziałem podmiotu certyfikującego.Zamawiający powoływał się na doświadczenie, jakie wyniósł z postępowania napierwszy etap budowy, w którym takiego wymagania nie stawiał wykonawcomubiegającym się o zamówienie, a jednocześnie podmiot, który uzyskał tozamówienie jako pierwszy zdobył dla pojazdu dopuszczonego na obszarze Polskiprzedmiotowe zezwolenie dopiero pod koniec roku 2015.
Mając na uwadze rynek właściwy, za jaki Izba uznała rynekkrajowy, utrzymanie wymagania w tym zakresie może wykluczyć konkurencję wpostępowaniu, gdyż ofertę mogłyby złożyć dwa podmioty, które dotychczas ze sobąnie konkurowały, działając w konsorcjum, co wpływałoby zasadniczo nakonkurencję na rynku w kolejnych latach.
Izba utrzymała warunek w zakresie wymagania doświadczenia wdostawie czterech pojazdów w jednym zamówieniu.
Izba stwierdziła też, że testy TSI przeprowadza zewnętrznypodmiot, zaś wpływ producentów na nie jest ograniczony. KIO ponadto uznała, żeskoro dotychczas żaden z zamawiających nie wymagał tego rodzaju doświadczenia,to także w tym postępowaniu nie jest ono konieczne do właściwego wykonaniaprzedmiotu zamówienia.
Izba nakazała przewoźnikowi zmianę zapisów SIWZ.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Odwołanie 632/16, złożone przez Newag, uwzględnione zostałonatomiast w części związanej z nałożonym na wykonawcę świadczeniem niezwiązanym z zasadniczym przedmiotem dostawy, a polegającym na koniecznościutrzymania stanu magazynu części zamiennych, co do którego Zamawiający niesprecyzował zakresu rzeczowego, jak również zasad płatności, czyniąc w tymzakresie opis przedmiotu zamówienia niejednoznacznym i utrudniającymprzygotowanie i złożenie oferty na jasnych dla wszystkich wykonawców zasadach.
Pozostałe zarzuty uznane zostały za bezprzedmiotowe wzwiązku z modyfikacją postanowień IPU po wniesieniu odwołania ale przed jegomerytorycznym rozpoznaniem.
W części zarzuty dążące do usunięcia niejasności, które niewskazywały na sprzeczność postanowień przyszłej umowy z przepisami bezwzględnieobowiązującymi, Izba oddaliła.
„