PESA liderem dostaw pociągów na Litwę
Koleje Litewskie Lietuvosgeležinkeliams podsumowały dwudziestopięciolecie działalności. Jednym zzasadniczych elementów rozwoju były inwestycje taborowe. Jak się okazujenajwięcej pojazdów dostarczyła przewoźnikowi PESA.
Przypomnijmy, że na Litwę z polskiej fabryki trafiło:
– 12 spalinowych jednostek 620M eksploatowanych w całejLitwie;
– 3 dieslowskie pociągi 630MiL, eksploatowanych na trasachWilno-Mińsk-Wilno, Wilno-Ignalina-Turmont-Wilno czy Wilno-Šiauliai-Wilno oraz
– 7 spalinowych składów 730 ML, eksploatowanych na trasieWilno-Kłajpeda-Wilno.
Łącznie zatem Koleje Litewskie zakupiły od PESY 22 pociągi.To całkiem niezły wynik, biorąc pod uwagę wielkość tamtejszej sieci kolejowej iskalę zakupów. Oprócz jednostek z PESY na litewskich torach pojawiło sięchociażby 10 piętrowych zestawów CityElefant od Skody, które obsługują trasęWilno ? Kowno czy Wilno ? Troki, a także 4 dieslowskie składy RA-2,eksploatowane w północnej Litwie.
Przewoźnik informuje, że nowo kupowane pociągi są zaprojektowanezgodnie z najwyższymi wymaganiami międzynarodowych organizacji kolejowych.Pasażerom zapewniają wystarczająco dużo miejsca, wygodne fotele, oświetleniewnętrza, ogrzewanie i klimatyzację ? a zatem to, o czym podróżni mogli tylkomarzyć 25 lat temu. Wszystko w zgodzie z najnowszymi wymaganiami transportukolejowego. Każdy z nowych pociągów jest przystosowany także do potrzeb osóbniepełnosprawnych.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Technologia przez 25 lat zrobiła skok naprzód. Aby kupićbilet w 1992 roku trzeba było długo stać w kolejce przy kasie. Dziś można tozrobić bez wychodzenia z domu przez stronę www.traukiniobilietas.lt. Można tozrobić także z wykorzystaniem telefonu komórkowego, który następnie posłużyjako nośnik biletu.
Koleje Litewskie wdrożyły Wi-Fi w składach na trasachWilno-Kowno, Wilno-Kłajpeda i Wilno-Troki. W pociągach pojawiła się kawa i inneciepłe napoje, które można zakupić w automatach. Są też nowoczesne systemy informacjipasażerskiej.
Co ważne z naszego punktu widzenia pojawił się bezpośrednipociąg Wilno-Warszawa, czy bezpośredni pociąg Kowno-Białystok. Choć z ichuruchomieniem czy utrzymaniem w kolejnych rozkładach jazdy było różnie, tojednak koncepcja i idea jest żywa. Na trasie Wilno-Mińsk czas podróży zostałskrócony z 4 godzin do 2 godzin i 30 min. Koleje Litewskie tworzą takżebezpośrednie pociągi do Rosji.
Od 1992 roku, zostało przewiezionych 22 milionów pasażerów.Skróciły się też czasy przejazdu na wielu trasach. A zatem jest postęp!
„