Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

PESA i PKP Intercity podpisali umowę na projekt lokomotywy dwusystemowej

inforail
27.09.2017 12:16

PESA i PKP Intercitypodpisali dziś umowę na projekt lokomotywy dwusystemowej. To kolejny etaprealizacji tego projektu. Rok temu podpisany został list intencyjny w tejsprawie.

Nigdy nie udało nam się zrealizować projektu zprzewoźnikiem. Ta idea, ten projekt nie powstaje tylko u producenta, alewspólnie z przewoźnikiem. Projekt ma być dokładnie tym, czego oczekują PKPIntercity – powiedział Robert Świechowicz, Prezes PESY.

W ramach współpracy ma powstać nowa, zgodna z wymogamiTSI lokomotywa dwusystemowaspalinowo-elektryczna, zaprojektowana przez bydgoskiego producenta. PESAstworzy ją we współpracy z Instytutem Pojazdów Szynowych „Tabor” jakopodwykonawcą oraz z PKP Intercity jako konsultantem i podmiotem prowadzącymtzw. eksploatację nadzorowaną, czyli testy przez pierwsze 12 miesięcy od jejwyprodukowania.

Doświadczenie bydgoskiej firmy w budowie lokomotywelektrycznych, zdolnych do pracy manewrowej na torach bez sieci, wspartedoświadczeniem PKP Intercity w eksploatacji wielu typów lokomotyw, stwarzaszansę na realizację projektu, który doskonale wpisuje się w założeniastrategii Luxtorpeda 2.0. Byłaby to pierwsza tego typu całkowicie polskakonstrukcja – mówił Marek Chraniuk, prezes PKP Intercity.

Całość prac podzielona będzie na cztery etapy. Obejmą oneprzygotowanie opisu technicznego projektowanej lokomotywy i harmonogramu prac,fazę badawczą, proces budowy oraz testy lokomotywy. W ramach współpracypowstanie specjalny komitet, składający się z przedstawicieli każdej ze stronbiorących udział w projekcie. Będą oni dokonywać zatwierdzeń i odbiorów poszczególnychetapów współpracy.

Projekt ten powstaje z myślą o wdrożeniu przez PKP Intercitydo eksploatacji pojazdów dwunapędowych. Takie rozwiązanie umożliwi m.in.obsługę pociągów na różnych liniach (zelektryfikowanych i niezelektryfikowanych)bez konieczności zmiany pojazdu oraz wykonywanie manewrów ze składami nastacjach końcowych bez potrzeby wykorzystania lokomotyw spalinowych. Pozwoli tona dużą oszczędność czasu oraz pieniędzy – mówi Jarosław Oniszczuk, członekzarządu PKP Intercity.

Warto podkreślić, że ten typ lokomotywy jest szczególnieprzydatny w realizacji przewozów intermodalnych, czyniąc je tańszymi iszybszymi. Biorąc pod uwagę tendencje wzrostowe w zakresie przewozówintermodalnych spodziewamy się dużego zapotrzebowania na takie właśnie pojazdy- dodaje Andrzej Waszczuk, nadzorujący projekt lokomotywy dwusystemowej w PESA.

Projekt zakłada budowę pojazdu z dwoma źródłami zasilania: zsieci trakcyjnej oraz agregatu prądotwórczego. Lokomotywa dwunapędowa będzienormalnotorowym, czteroosiowym pojazdem o mocy, w zależności od źródłazasilania, maksymalnie 2 800 kW (elektryczna) lub 1 800 kW (spalinowa). Dziękizastosowaniu podwójnego napędu pojazd będzie mógł być eksploatowany zarówno wdalekobieżnym ruchu pasażerskim, przewozach intermodalnych, jak i do wszelkichprac manewrowych towarzyszących tym przewozom.

Wsparcie NCBiR

Projekt budowy lokomotywy dwunapędowej, nazwany „Platformalokomotyw z zaawansowanymi spalinowo elektrycznymi (wielosystemowymi) układaminapędowymi”, zgłoszony został przez PESĘdo konkursu na dofinansowanie projektów innowacyjnych programu Innotabor ogłoszonegoprzez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju i uzyskał pozytywną ocenę orazrekomendację dofinansowania. Było to podstawą do podpisania przez PKP Intercityumowy z producentem.

Wybudowana w ramach realizacji umowy lokomotywa dwunapędowastanowić będzie własność PESY. Po zakończeniu testów PKP Intercity uzyskamożliwość zakupu pojazdu, pod warunkiem spełnienia odpowiednich warunków przezproducenta.

Nowoczesne technologie w służbie kolei

W 2016 roku, 6 października, przedstawiciele PKP Intercityoraz PESY Bydgoszcz podpisali list intencyjny o rozwoju współpracy. Spółkizadeklarowały podjęcie działań w obszarze prac badawczo-rozwojowych w ramachbudowy taboru kolejowego nowej generacji. Według założeń listu, pierwszymwspólnym projektem miała być budowa lokomotywy dwunapędowejelektryczno-spalinowej. Dzisiejsze podpisanie umowy o współpracy badawczo –rozwojowej w ramach projektu to istotny krok w kierunku realizacji projektu.