Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

PESA: Elf przejął i zneutralizował energię obu pociągów

inforail
23.05.2012 12:04

Bezpieczeństwo pasażerów i maszynistów to priorytet PESA – poinformował w stanowisku przesłanym do Redakcji producent. Firma od lat prowadzi zaawansowane badania rozwiązań technicznych dotyczących czterech scenariuszy zderzeniowych. Pojazdy PESA są wyposażone w specjalne absorbery energii, których zadaniem jest zminimalizować skutki zderzenia.
Właśnie takie, nowoczesne rozwiązania zastosowano w Elfach jeżdżących między innymi w Kolejach Mazowieckich. Strefa kontrolowanego zgniotu sprawdziła się także podczas tego zderzenia. Celem strefy jest przejęcie /wytracenie/ energii zderzenia, tak by jego skutki nie przenosiły się na kabinę maszynisty i część pasażerską. Wnętrze kabiny w ogóle nie zostało uszkodzone. Widoczne na zdjęciach w mediach publikowanych po zdarzeniu w Warszawie uszkodzenia czy wręcz zgniecenia – np. osłon z tworzyw sztucznych czy innych elementów strefy zgniotu (zwłaszcza absorberów) – są czymś naturalnym i przewidywanym, bo właśnie taka jest ich rola.
Co ważne, w tym wypadku Elf przejął i zneutralizował energię nie tylko własną, ale i drugiego pojazdu, co miało istotny wpływ na bezpieczeństwo pasażerów obu pociągów. Elf to jedyny polski pojazd kolejowy, którego strefa kontrolowanego zgniotu pozwala tak zachować się –czyli przejmować energię obu pojazdów – podczas kolizji.