Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Pendolino z ustarkami, PKP Intercity nie odebrały żadnego składu!

inforail
14.10.2014 09:22
PKP Intercity przetestowały cztery pociągi typu pendolino. Nie odebrały żadnego, ale obiecują, że szybkie składy wyjadą na tory w grudniu – informuje 'Puls Biznesu’.
’Rozpoczęliśmy finalny odbiór czterech pociągów, niestety żadnego nie mogliśmy zaakceptować Mamy nadzieję, że następnym razem dostarczone zostaną nam w pełni sprawne składy’ – podkreśla Marcin Celejewski, prezes PKP Intercity. Okazało się, że pociągi mają sporo usterek, takich jak niesprawne światła lub radio. PKP Intercity chcą natomiast, by 20 składów, kosztujących 400 mln EUR, nie miało żadnych wad, nawet drobnych. 
Jakub Majewski, prezes Fundacji ProKolej, przekonuje, że strony powinny się szybko porozumieć, by zgodnie z planem pendolino mogło zacząć kursować od 14 grudnia 2014 r. Ewentualny spór o usterki może pokrzyżować plany.
Pendolino nie zostały odebrane z powodu usterek
Na ile prawdopodobne będzie dotrzymanie grudniowego terminu, wyjaśni się już w najbliższych dniach. Intercity przyśpieszają testowanie składów. Dotychczas spółka sprawdzała dwa pociągi podczas weekendu, czyli w sumie przetestowała cztery. Od przyszłego tygodnia będzie sprawdzać dwa składy w dni robocze i dwa w weekendy, więc do końca października przetestowanych będzie w sumie dziewięć.
Przypomnijmy, że Pendoino jako pociągi kategorii EIC Premium miały wyjechać 14 grudnia br. Termin ten wydaje się coraz bardziej zagrożony, wszakże pozostały równo dwa miesiące a prawie nic nie jest gotowe. Począwszy rzecz jasna od pociągów, na infrastrukturze i zapleczu skończywszy. Jak informowaliśmy wczoraj na łamach InfoRail Pendolino miałyby być najszybszymi pociągami w Polsce, mogącymi kursować, już od 14 grudnia, z prędkością 200 km/h. PKP Intercity planują skierować te składy do obsługi połączeń Gdynia – Warszawa – Katowice/Kraków/Wrocław. Za wszystkie składy, zamówione w firmie Alstom przewoźnik musi zapłacić około 400 mln euro. Współpraca między stronami od początku jest trudna i niewiele wskazuje na poprawę. Pozostaje zatem czekać.
Więcej o przygotowaniach do uruchomienia Pendolino pisaliśmy tutaj.   
Co na to PKP Intercity?
Przewoźnik poinformował, że proces odbiorów Pendolino idzie zgodnie z harmonogramem, jednak podczas prób prowadzonych w ciągu ostatnich dwóch weekendów ujawniono usterki w pociągach, które muszą zostać usunięte przez producenta. Pierwotny harmonogram projektu przewidywał przekazanie przez Alstom pierwszych pociągów z pełną dokumentacją (czyli homologacją UTK zgodną z wymaganiami kontraktowymi) 6 maja, czyli zakładał 7 miesięcy na przygotowanie składów do jazdy z pasażerami. Obecnie czas ten skrócił się do zaledwie 2 miesięcy.
Priorytetem PKP Intercity jest bezpieczeństwo podróżnych, dlatego przed odbiorem końcowym nowych pociągów procedury weryfikujące stan techniczny pojazdów przeprowadzane są z najwyższą starannością, tak aby wszystkie ewentualne usterki zostały usunięte. Aktualnie, grudniowy wyjazd Pendolino nie jest jeszcze zagrożony, ale z powodu opóźnienia producenta z dostawą oraz trudności podczas testów, czas na przygotowania znacznie się skrócił.
Równolegle do odbiorów pociągów, PKP Intercity szkoli maszynistów oraz drużyny konduktorskie, a także finalizuje prace nad przygotowaniem zapleczy do obsługi technicznej pojazdów w Gdyni, Krakowie, Katowicach i Wrocławiu.