Pendolino rozpędzone do zawrotnej prędkości…

inforail
20.08.2013 09:26
Wczoraj Pendolino rozpoczęło testy na torze w Żmigrodzie. Co ciekawe z nowego nabytku PKP Intercity śmieją się już chyba wszyscy, oprócz oczywiście samych zainteresowanych. We wczorajszym podsumowaniu dnia jedna z telewizji pokazała materiał o testach składu, który został zapowiedziany m.in. zdaniem, że pojazd został rozpędzony do zawrotnej, jak na polskie warunki, prędkości 160 km/h. Cóż przykre, ale prawdziwe…Ale. „EIC Premium to nowy standard polskiej kolei. To nie tylko zmiana komfortu jazdy pasażerów uzyskana przez PKP Intercity poprzez zakup nowych pociągów, ale szeroki zakres prac, jaki we wdrożenie tego projektu włożyły pozostałe spółki naszej Grupy. Modernizacja linii kolejowych zarządcy infrastruktury, PKP PLK czy inwestycje zrealizowane przez PKP Energetykę, sprawiają, że nowy pociąg oznacza pozytywna zmianę całej kolei”–mówi Jakub Karnowski, prezes PKP SA. Pewnie tak, wszakże z samym prezesem dyskutować nie wypada…
Pendolino w Żmigrodzie (źródło: YouTube)
Wracając do rozpoczętych wczoraj testów mają doprowadzić do uzyskania certyfikatu bezpieczeństwa. „Pociąg przejdzie wszystkie niezbędne testy, aby bezpiecznie wozić naszych pasażerów. Na jego pokładzie znajduje się aparatura diagnostyczna”- mówi Janusz Malinowski, prezes PKP Intercity. Jak wspomnieliśmy testy rozpoczęły się na torze doświadczalnym w Żmigrodzie. Obiekt umożliwia prowadzenie badań trwałości, niezawodności, wytrzymałości, dynamiki urządzeń i systemów stosowanych na kolei. Na jego terenie znajduje się torowisko w kształcie pętli o długości 7,725 km. Następnie będą kontynuowane na poszczególnych liniach kolejowych, po których pociąg będzie jeździł od grudnia 2014 r. EIC Premium będzie rozwijać w Polsce prędkość powyżej dziś dopuszczalnych na naszym rynku 160 km/h. Musi przejść proces homologacji. Jeszcze we włoskiej fabryce Alstom w Savigliano odbyły się pierwsze testy statyczne. „Jesteśmy dumni z faktu, że pierwszy pociąg produkcji Alstom przyjeżdża do Polski i zgodnie z harmonogramem będzie poddany testom w Instytucie Kolejnictwa. Jestem przekonany, że pasażerowie w pełni docenią nowoczesność i bezpieczeństwo pociągów nowej generacji, które już niedługo pojawią się na polskich torach”–powiedział Lesław Kuzaj, Prezes Alstom w Polsce. Wczoraj też maszyniści dostali instrukcję obsługi pociągu, liczącą 700 stron. Na szczęście była również po polsku.  
„Wszystkie testy prowadzone będą przez specjalistów z Instytutu Kolejnictwa. Na torze doświadczalnym w pierwszej kolejności skład przejdzie badania dynamiczne i hamulców, urządzeń bezpieczeństwa i oddziaływania na urządzenia sterowania ruchem kolejowym, badania pantografu itp. Instytut Kolejnictwa jest wiodącą jednostką zajmującą się całokształtem problematyki technicznej w transporcie szynowym. W ostatnim okresie badaliśmy m.in. większość taboru kolejowego wprowadzonego przez przewoźników do eksploatacji w Polsce, systemów sterowania ruchem i łączności (ERTMS) i wiele innych podsystemów”- dodaje dr inż. Andrzej Żurkowski, Dyrektor Instytutu.
Pierwszy etap testów zakończy się na przełomie września i października. Wtedy pociąg zostanie skierowany m.in. na: Centralną Magistralę Kolejową, linię E65 prowadzącą do Trójmiasta, czy odcinek Nidzica –Olsztyn. I tu dopiero zacznie się szaleństwo, bo pociąg ma przekroczyć magiczną barierę …200 km/h. Do maja 2014 r. Pendolino powinno uzyskać homologację Urzędu Transportu Kolejowego.