Pendolino po warszawsku
inforail
26.02.2013 13:30
Pendolino po warszawsku
Niespodziewanym bohaterem prezentacji nowego 35WE dla SKM Warszawa stało się …Pendolino. A wszystko przez to, że Pani Prezydent Hanna Gronkiewicz-Waltz, chyba chlapnęła o tym Pendolino, nazywając tak produkt Newagu, który właśnie wyjechał na stołeczne tory. Porządkując fakty należy stwierdzić, iż 26 lutego w barwach SKM Warszawa zadebiutował skład 35WE-009. To siódma taka jednostka dostarczona przez Newag. Mają być jeszcze dwie, które do stolicy dotrą w kwietniu i w lipcu br. To będzie pewnie koniec eksploatacji w barwach SKM Warszawa jednostek 14WE, także zbudowanych przez Newag, ale na bazie starych ezt-ów EN57. Już dziś dwa takie pociągi jeżdżą na Śląsku, pozostałe są jeszcze w stolicy. Tak czy inaczej żaden z wymienionych wyżej pociągów z Pendolino za wiele wspólnego nie ma.
Dostarczony właśnie przez Newag skład to rozszerzenie zamówienia na dostawę sześciu takich jednostek. Łącznie SKM Warszawa będzie eksploatowała zatem dziewięć pociągów 35WE. To dla nas zaszczyt, że SKM wybrała właśnie nasze produkty –mówił Zbigniew Jakubas, właściciel Newagu, który na przejażdżkę nowym składem wybrał się w towarzystwie Hanny Gronkiewicz-Waltz i innych miejskich urzędników. Owa przejażdżka odbyła się na trasie Warszawa Stadion –Warszawa Ochota i o ile na odświeżonym przystanku Stadion nowoczesny skład wyglądał dobrze, o tyle w połączeniu z zaniedbaną Ochotą już niekoniecznie. Tu czas zatrzymał się dawno, dawno temu i w krajobraz tego przystanku najlepiej wpisują się poczciwe EN57, dając niezły obraz tego, co mieliśmy w Warszawie jakieś 30 lat temu. Dlaczego Pani Prezydent nie jeździ tymi starociami –zapytała retorycznie jedna z pasażerek jadących 35WE? Bo SKM nie ma takich starych pociągów –odpowiedziała konduktorka. Rzeczywiście wart podkreślenia jest fakt, że warszawska SKM ma obecnie chyba najnowocześniejszy tabor w Polsce. Elfy, wspomniane 35 WE, 19WE i wycofywane właśnie z ruchu 14WE to całkiem dobry wynik jak na polskie warunki. Oddać należy władzom stolicy, że o tabor przewoźnika troszczą się dość dobrze. Co więcej, jak zapewnia Pani Prezydent, częstotliwość kursowania SKM nie będzie pocięta, czego nie można powiedzieć o innych środkach zbiorowego transportu w Warszawie. ZTM cały czas intensywnie myśli, które linie autobusowe czy tramwajowe zlikwidować, a w najlepszym przypadku rozrzedzić ich rozkład jazdy.
Wprowadzony dziś do ruchu WE35-009 jest tożsamy z jednostkami, jakie Newag dostarczył wcześniej do SKM Warszawa, nie jest zatem niczym nowym dla pasażerów. Spotkać go będzie można głównie na linii S1 Otowck-Pruszków. Na dzień dzisiejszy tabor przewoźnika stanowi:
8 jednostek 14WE, wyprodukowanych przez Newag w latach 2005 i 2007
13 jednostek 27WE (Elf), wyprodukowanych przez PESĘ w 2011 roku
4 jednostki 19WE, z 2010 roku, wyprodukowane przez Newag
7 składów 35WE z 2012 i 2013 roku, również z Newagu.
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024