Pendolino nie dla Berlina
inforail
29.12.2014 13:21
Pendolino nie dla Berlina
Pociągi Pendolino jeszcze długo nie pojadą z Warszawy do Berlina. Jak donosi Deutsche Welle na przeszkodzie stoi technika i za niska rentowność. Zakup pociągów, które mogłyby kursować zarówno po sieci polskiej, jak i niemieckiej jest nieopłacalny zarówno dla PKP Intercity, jak i dla Deutsche Bahn. Zdaniem niemieckiej telewizji DW obłożenie trasy Berlin – Warszawa jest dobre, ale nie aż tak, aby inwestycja się opłacała. Eksperci są zgodni, że aby pozyskać więcej pasażerów, trasa musiałaby być szybsza. – Zwłaszcza dla ludzi biznesu połączenie kolejowe między stolicami Polski i Niemiec nie jest wystarczająco konkurencyjne do samolotu, twierdzi w rozmowie z DW rzecznik Deutsche Bahn. I dodaje, że dla ludzi biznesu w Niemczech podróż wewnątrz kraju i Europy nie powinna trwać dłużej niż cztery godziny.
Przykładem są połączenia z Frankfurtu i Stuttgartu do Paryża, których odległości są porównywalne z dystansem Warszawa –Berlin. Do Francji jedzie się prędkością 320 km/h a podróż trwa ok. 3,5 godziny, do Polski przejechanie 160 km zajmuje 5,5 godziny. Szybkie połączenia kolejowe stały się więc konkurencją do samolotu, co pokazują liczby. Rocznie z podróży ekspresami ICE do Paryża korzysta 1,6 miliona pasażerów.
– Nawet, gdybyśmy na trasie Berlin – Warszawa uruchomili najszybsze pociągi, nie mogłyby one pojechać szybciej niż 200 km/h, a więc ich eksploatacja nie ma jeszcze sensu, bo taką prędkość mogą osiągnąć już jeżdżące tu lokomotywy, tłumaczy rzecznik DB. Dodajmy, że obsługujące połączenia BWE lokomotywy Husarz mogą prowadzić pociągi z taką właśnie prędkością. Z Niemiec pociągi najnowszej generacji, tzw. ICE, jeżdżą do sześciu ościennych krajów: Szwajcarii, Austrii, Francji, Belgii, Holandii i Danii. Na trasach między tymi krajami działa już europejski system ruchu kolejowego tzw. ETCS, umożliwiający ruch transgraniczny pociągami najnowszej generacji bez zmiany lokomotyw.
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024