Pendolino, Flirtem i Dartem do Ustki? Jest taka koncepcja

inforail
10.06.2016 11:25

Na zlecenie PKP PLK wykonano stadium wykonalności inwestycjipolegającej na rewitalizacji linii kolejowej nr 405, w której nie uwzględnionokwestii istotnych dla Ustki i regionu w zakresie infrastruktury niezbędnej dopodniesienia jakości świadczonych usług transportu pasażerskiego w ujęciuregionalnym jak i międzyregionalnym, a także kluczowego elementu dla właściwegoi zaplanowanego rozwoju portu morskiego w Ustce ? pisze poseł Grzegorz Furgo.

W stadium wykonalności nie zawarto między innymi punktudotyczącego rozbudowy sieci elektrycznej na odcinku Szczecinek ? Słupsk. Braksieci elektrycznej istotnie wpłynie na utrudnienie spedycyjne transportówkolejowych jak i możliwości uruchomienia połączeń międzyregionalnych dla liniipasażerskich i innych, bez konieczności wymiany lokomotywy elektrycznej naspalinową. Wariant rozbudowy nie zakłada też budowy nitki kluczowej dla rozwojuregionu, tj. między stacją kolejową Ustka Główna a planowanym do rozbudowyportem morskim w Ustce.

Poseł proponuje pewne rozwiązania, które jego zdaniem wistotny sposób mogą wpłynąć na rozwój Subregionu Słupskiego i Ustki. Wspomnianewarianty to:

1. Rozbudowa nitki (budowy odgałęzienia) od stacji UstkaGłówna do portu morskiego Ustka i przeniesienie rampy przeładunkowej, co wperspektywie rozbudowy Portu jest niezbędne dla prawidłowego jegofunkcjonowania oraz zminimalizowania negatywnych oddziaływań środowiskowych wcentrum miasta;

2. Zachowanie na stacji Ustka Główna dwóch peronów orazminimum 5 torów wraz z niezbędną infrastrukturą, umożliwiających obsługę (w tymodprawianie) składów przewozów regionalnych oraz dalekobieżnych nowej generacji(Pendolino, Flirt, Dart), obejmującą m.in. skrzynki elektryczne, nawadnianieskładów, przygotowanie do drogi powrotnej;

3. Elektryfikacja linii na odcinku Słupsk ? Szczecinek,która poprawi parametry techniczno-eksploatacyjne linii, co bezpośredniowpłynie na zmniejszenie kosztów przejazdu, skrócenie czasu podróży itransportów oraz umożliwi realizację połączeń dalekobieżnych;

4. Budowa niezbędnej infrastruktury gwarantującej dużąprzepustowość, umożliwiającej wahadłowy układ pociągów na trasie Ustka – Słupsk? Ustka w układzie co 30 min, uwzględniającej dowiązanie do nowejinfrastruktury mającego powstać węzła przesiadkowo-integracyjnego (naplanowanych do przejęcia przez miasto Ustka terenach kolejowych w okolicachistniejącego przystanku autobusowego);

5. Uwzględnienie na odcinku Słupsk ? Szczecinek odpowiedniejilości mijanek umożliwiających sprawne prowadzenie ruchu kolejowego ocharakterze międzyregionalnym oraz przewóz ładunków z portu Ustka w kierunkupołudniowym.

Poseł podkreśla też, że w ocenie władz samorządowych Ustkiopracowanie dokumentu uwzględniającego przyjęcie do realizacji ww. elementów(obok wyszczególnionego w wariancie nr 2 zakres robót) będzie podstawą dopodjęcia działań o charakterze progresywnym w wymiarze kolei w tym regionie.

Zaznacza ponadto, że zagadnienia objęte studium mają obokwymiaru ściśle merytorycznego przede wszystkim wymiar społeczny i trudnowyobrazić sobie, by realizacja tej inwestycji nie przyniosła oczekiwanychkorzyści społecznych, przekładających się również na rozwój regionu słupskiegoi Ustki.

I dalej, w ocenie posła, przebudowa linii kolejowej 405 jestkomplementarna z planowanymi do wykonania węzłami integracyjnymi wmiejscowościach Słupsk i Ustka. Jest to wielka szansa dla rozwojuspołeczno-gospodarczego Ustki oraz całego regionu, której nie wolnozaprzepaścić. Tylko pełna rewitalizacja tej linii pozwoli na osiągnięciekompletności i spójności systemu transportowego w ramach obszaru, co przełożysię na wzrost znaczenia publicznego transportu w zakresie planowanych przezpodróżnych przejazdów regionalnych jak i międzyregionalnych.