Pendolino dla wszystkich!

inforail
18.12.2013 20:03
Z inicjatywy Fundacji Zero Barier, w ramach projektu „Zero barier –Polska bez ograniczeń”, 16 grudnia 2013 odbył się pierwszy test Pendolino pod względem przystosowania dla osób niepełnosprawnych. W Polsce jest ponad 4,7 mln osób z różnego typu dysfunkcjami, które stanowią ponad 12% ogółu społeczeństwa. Wśród nich jest prawie 3 mln osób na wózkach inwalidzkich, niemal 1,5 mln osób niewidomych i niedowidzących oraz 0,5 mln głuchych. Rozwiązania w Pendolino powinny więc być przyjazne dla osób poruszających się na wózku, o kulach, niewidomych, niedowidzących, głuchych i głuchoniemych. –Zachęcamy niepełnosprawnych do podróżowania –na www.zerobarier.pl i w drukowanym przewodniku pokazujemy im miejsca, które warto odwiedzić. Nie zapominamy jednak o tym, że jakoś trzeba do nich dojechać! Pendolino może być w tym zakresie przyjaznym rozwiązaniem. –mówi Maciej Niepogodziński, prezes Fundacji Zero Barier.
Jak Pendolino wypada pod katem przystosowania dla osób niepełnosprawnych? Okazuje się, że całkiem nieźle. Niepełnosprawni z różnymi typami dysfunkcji, na zaproszenie Fundacji Zero Barier spotkali się w hali na warszawskiej Olszynce Grochowskiej aby sprawdzić czy Pendolino sprosta ich oczekiwaniom. Jak wykazały testy, w wagonie dla niepełnosprawnych, w którym dwa miejsca przeznaczono dla osób na wózkach, nie tylko wejście jest szerokie i wyposażone w podnośnik, ale także korytarz i toaleta są bardzo przestronne. Dodatkowo w Pendolino znajdują się: oznakowanie miejsc alfabetem Braille’a, przyciski przywołujące obsługę, system nagłośnienia informujący o kolejnych stacjach. To wszystko sprawdzały osoby uczestniczące w teście –niepełnosprawni na wózkach i niewidomy z psem. Spółka Intercity podkreśla, że przed uruchomieniem składów do eksploatacji cały personel zostanie przeszkolony pod kątem pomocy osobom niepełnosprawnym. Fundacja Zero Barier będzie dodatkowo konsultowała rozwiązania przyjazne osobom z dysfunkcjami by udoskonalić rozwiązania i wyeliminować niedogodności jakie pojawiły się podczas pierwszego testu Pendolino.
W Polsce kolej to wciąż jeden z najbardziej popularnych środków transportu. Pendolino jest więc szansą dla niepełnosprawnych, by mogli wygodnie podróżować. Pociągi marki EIC Premium, czyli polskie Pendolino, zaczną kursować od grudnia 2014 roku. Spółka PKP Intercity posiada obecnie 76 wagonów przystosowanych dla osób o ograniczonej mobilności ruchowej.
Poniedziałkowy test przeprowadzono wspólnie z Fundacją Integracja. Obie organizacje zgodnie stwierdziły, że pociągi Pendolino będą z pewnością jednymi z najlepiej przystosowanych dla osób niepełnosprawnych jakie będą kursowały po Polsce. 
Niepełnosprawni trestowali Pendolino (foto: Dejan Gospodarek)Niepełnosprawni trestowali Pendolino (foto: Dejan Gospodarek)
Udogodnienia w Pendolino (wg. PKP Intercity)
 
Wejście do pociągu:
•Drzwi do wagonu:
– 2 sztuki drzwi specjalnych, zaprojektowanych z myślą o pasażerach niepełnosprawnych poruszających się na wózkach inwalidzkich;
– Szerokość światła drzwi – 1000 mm;
– Brak schodów;
– Drzwi uzupełnione podnośnikiem mogącym przenieść wózek inwalidzki z peronu stacji na podłogę wagonu (drzwi i podnośnik obsługuje personel pociągu).
 
Wewnątrz pociągu:
•Ścianki działowe oddzielające strefę wejścia od przestrzeni pasażerskiej z przezroczystymi drzwiami otwieranymi samoczynnie lub przyciskiem, a zamykanymi samoczynnie;
•W wagonie nr 3. znajduje się również przedział barowy oraz pomieszczenie obsługi pociągu.
 
Miejsca:
•Wyodrębnienie miejsc w klasie 2, wagon 3 dla osób niepełnosprawnych ruchowo:
– miejsca dla osób o ograniczonych możliwościach ruchowych wg TSI PRM i UIC 565-3
– wydzielone 2 miejsca na ustawienie wózka inwalidzkiego w części bezprzedziałowej.
– system przywoływania obsługi przez pasażera (min. 2 przyciski na wagon)
 
Toaleta:
•Jedna powiększona toaleta przeznaczona dla osób na wózkach inwalidzkich wg TSI PRM p. 4.2.2.6. umieszczona w pobliżu miejsc przeznaczonych dla osób niepełnosprawnych i jednocześnie strefy barowej;
•Drzwi do toalety dla osób niepełnosprawnych otwierane i zamykane mechanicznie.
 
System informacji dla pasażerów niewidomych i niedowidzących:
•Oznaczenie alfabetem Braille’a miejsc w przedziałach
•Podawanie informacji o kolejnych stacjach przez system nagłośnieniowy.
Udogodnienia zgodne są ze specyfikacją TSI Udogodnienia dla osób z ograniczoną mobilnością, przyjęta decyzją Komisji Europejskiej 2008/164, uzupełniona decyzją 2012/464 załącznik III