Pekin: Chiny zamawiają 100 składów Velaro CN
Firmy Tangshan Railway Vehicles Co. Ltd. (TC), Changchun Railway Vehicles Co. Ltd. (CRC), centrum naukowe Chinese Academy of Railways (CARS) oraz Siemens podpisały kontrakt na dostawę 100 pociągów dużej prędkości za sumę około 750 milionów €. Pociągi będą bazowały na składach Velaro CN i będą miały długość 400 metrów, czym staną się jednymi z najdłuższych jednostek trakcyjnych na świecie. Zamówienie to jest częścią planów zakupu około 1000 pociągów o prędkości 300 km/h i większej, stanowiącej element składowy programu budowy linii dużej prędkości łączącej Pekin z Szanghajem, Wuhan z Guangzhou oraz Wuhan z Shijazhuang. Łącznie do 2020 roku Chiny mają mieć 16 000 km linii dużych prędkości.
Ze 100 zamówionych składów 70 zostanie wyprodukowanych w TC, natomiast pozostałe 30 powstanie w CRC. Udział koncernu Siemens dotyczy dostawy komponentów jak przykładowo wyposażenie elektryczne, czy wózki. Komponenty te będą produkowane w zakładach w Krefeld-Uerdingen i Norymberdze (Niemcy), Graz (Austria), jak również w Szanghaju, Tjanjin i Jinan (Chiny). Pierwszy pociąg ma zostać dostarczony pod koniec 2010 roku. Skład długości 400 metrów będzie posiadał 16 wagonów, które zaoferują 1060 miejsc siedzących, a moc silników trakcyjnych wyniesie łącznie 18,4 MW. Prędkość konstrukcyjna ma wynosić 350 km/h. Po zakończeniu budowy nowej linii pociągi będą pokonywały dystans Pekin –Szanghaj długości 1318 km w zaledwie cztery godziny. Na chwilę obecną koleje chińskie eksploatują 60 pociągów Velaro CN (CRH-3), jednak w krótszym wariancie.
Źródło: Komunikat prasowy Siemens