Pekin: Chińsko-rosyjska współpraca – budowa linii kolejowej Harbin-Wanino
Rosja zaczyna pokojowo rozwiązywać spory terytorialne z sąsiadami – pisze chińska gazeta Žen-Min-Ži-Pao. Pod tym znakiem jeszcze w październiku 2004 w Pekinie podpisano traktat rosyjsko-chiński o przekazaniu spornej części Wielkiej Wyspy Ussuryjskiej (Bolszoj Ussurijskij Astrow, po chińsku Chej-Sjac-Zy-Dao) na Amurze Chinom. Wyspę tą zajął Związek Sowiecki jeszcze w latach drugiej wojny światowej ze względów strategicznych, gdyż niedaleko niej leży największa dalekowschodnia metropolia rosyjska – Chabarowsk.
Rozwiązanie jednego z najbardziej newralgicznych problemów w stosunkach obu krajów opłaciło się. Już krystalizuje się plan budowy linii kolejowej z chińskiego Harbinu przez Wielką Wyspę Ussuryjską i Chabarowsk do rosyjskiego portu morskiego Wanino. Oczywiście w Rosji i w Chinach trasa poprowadzi przez trudno dostępne bagniste tereny w rejonie rzek Sungari, Ussuri, Amur, Hor i Aniuj.
Obecnie z Chabarowska do Wanino linia kolejowa prowadzi okrężną trasą przez Komsomolsk na Amurze. Wprawdzie linia ta jest już intensywnie modernizowana, ale dzięki pomocy chińskich specjalistów, zaprawionych w budowie linii kolejowych przez tereny bagnisto-tundrowe (takim była budowa Magistrali Transtybetańskiej), trasa będzie skrócona o kilkaset kilometrów.
Ale dla Chińczyków ważne jest również to, że obok pogłębienia kontaktów grup przemysłowo –handlowo – finansowych chińskiej prowincji Hej-Lung-Ciang i rosyjskiego Dalekiego Wschodu, znacznie przyspieszona zostanie kolejowa dostawa kontenerowa chińskich towarów z Północno-Wschodnich Chin do Japonii (o 4 doby), do zachodnich wybrzeży USA przez rosyjski port Wanino (7 dób), a dla Rosji będzie to zapasowa trasa kolejowa do Południowej Korei i państw Azji Południowo-Wschodniej.
Po prostu porty chińskie są już tak zawalone zamówieniami, że przeładunek towarów przeciąga się do 15-20 a nawet więcej dni. Ponieważ interesy Chin i Rosji spotykają się tutaj we wielu punktach, a przy tym przez obrócenie potężnych środków rządowych trwa modernizacja Magistrali Transyberyjskiej oraz BAM-u i rozwój rejonu Wanino-Sowietskaja Gawań, również dla Chin otwierają się tutaj duże możliwości, które należy pokojowo wykorzystać.