Pechowy 27WE-009 znowu jedzie na naprawę do PESY

inforail
23.06.2014 09:21

Szybka Kolej Miejska z Warszawy poinformowała, że naprawę pojazdu SKMWA 409 (27WE-009) po wypadku z 10 lutego 2014 roku wykona jego producent, a więc bydgoska PESA. W tym dniu skład, podczas wykonywanej pracy przewozowej, po ruszeniu z przystanku osobowego Warszawa Wesoła w kierunku przystanku Warszawa Wola Grzybowska najechał na tył stojącego pojazdu innego przewoźnika kolejowego (Koleje Mazowieckie). Podczas wstępnych zewnętrznych oględzin technicznych stwierdzono:
—zniszczone całkowicie poszycie czoła pojazdu (kabiny A maszynisty) poniżej kabiny maszynisty,
—zniszczone absorbery członu A,
—zniszczone reflektory (2 szt.) członu A,
—zniszczony, wbity do środka pojazdu sprzęg automatyczny członu A,
—uszkodzone pod kabiną A elementy układu powietrznego i elektrycznego,
—zerwane mocowanie stabilizatora na wózku 2-gim,
—uszkodzone fragmenty poszycia bocznego kabiny maszynisty.

27WE-009 będzie naprawiany przez PESĘ
W uzasadnieniu decyzji o udzieleniu zamówienia PESIE czytamy, iż ruch pociągów na szlaku prowadzony jest za pomocą urządzeń samoczynnej blokady liniowej. Po wypadku podjęto decyzję o przetransportowaniu pojazdu na teren Stacji Techniczno-Postojowej Warszawa Szczęśliwice celem dokonania oględzin pojazdu i określenia niezbędnych czynności naprawczych, umożliwiających przesłanie pojazdu na naprawę awaryjną do PESA Bydgoszcz S.A. Holding. W celu wykonania ww. czynności naprawczych pojazd został przetransportowany do ZNTK Mińsk Mazowiecki. Po wykonaniu czynności zabezpieczających, pojazd został przetransportowany do producenta PESA Bydgoszcz S.A. Holding w celu dokonania oględzin wielkości zniszczeń i oszacowania kosztów naprawy powypadkowej. Z uwagi, iż wyłącznie producent posiada wiedzę niezbędną do dokonania naprawy, jak również jest on w posiadaniu lub możliwości łatwiejszego dostępu do części zamiennych z uwagi na produkowanie i naprawianie dużej ilości pojazdów tej serii, usługę oceny stanu pojazdu jak i naprawę wykonać powinien producent pojazdu. Inny dostawca mimo otrzymania dokumentacji eksploatacyjno –utrzymaniowej i technicznej pojazdu nie mógłby dokonać naprawy z uwagi na brak dokumentacji konstrukcyjnej i technologicznej pojazdów tego typu, koniecznej do naprawy powypadkowej jak i budowy nowej konstrukcji członów. Ich dysponentem jest wyłącznie producent pojazdu, a przedmiotowa dokumentacja stanowi tajemnicę przedsiębiorstwa zgodnie z ustawą o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Ponadto, inny dostawca musiałby zamówić części zamienne co powodowałoby znaczne opóźnienie w naprawie. Naprawa pojazdu winna być dokonana niezwłocznie z uwagi na charakter usług świadczonych przez SKM i potrzeby korzystania z pojazdu. Z uwagi na szeroki zakres naprawy powypadkowej pojazdu żaden inny usługodawca nie podjąłby się dokonania tak poważnej naprawy. Tym samym zostały spełnione przesłanki wskazane w ustawie Prawo zamówień publicznych. Ostateczna oferta wykonania naprawy będzie możliwa po komisyjnych oględzinach na terenie Pesa Bydgoszcz S.A. Holding z udziałem przedstawiciela SKM Sp. z o.o. w Warszawie. Na podstawie dokonanych wstępnych oględzin dokonanych na STP Warszawa- Szczęśliwice, oszacowano wstępny koszt naprawy na kwotę około 5 000 000,00 zł netto, co stanowi zobowiązanie finansowe w wysokości 6.150 000,00 zł brutto. Całkowita końcowa wartość zamówienia to 4 182 183,52 zł brutto. Tyle za wykonanie naprawy chce bydgoska PESA. To znacznie mniej, niż wartość szacunkowa.