Paszkiewicz: Połączenie Wrocławia z Warszawą przez Łódź nie jest racjonalne

inforail
17.01.2013 10:11
Koncepcja połączenia Wrocławia z Warszawą przez Łódź z budową linii kolejowej z Wieruszowa do Sieradza nie jest racjonalnym rozwiązaniem –powiedział Prezes PKP PLK Remigiusz Paszkiewicz. Jego zdaniem ogólny koszt przygotowania tej trasy do jazdy pociągów w czasie porównywalnym do koncepcji przez Koniecpol wyniósłby kilkanaście miliardów złotych. PKP PLK będą realizować inny wariant połączenia stolicy Polski ze stolicą Dolnego Śląska, właśnie przez Koniecpol i Częstochowę. Ta linia ma być w pełni oddana do użytkowania w 2015 roku, nakładem 600 mln zł. Dodatkowo w województwie dolnośląskim przeprowadzona ma być modernizacja połączenia kolejowego Wrocław –Poznań. Koniec prac zaplanowano na rok 2017. Dobrą wiadomością dla mieszkańców regionu jest to, że PKP PLK nie planują likwidacji żadnej linii kolejowej. Jak podkreślił Paszkiewicz w ramach działań oszczędnościowych będą zawieszane usługi utrzymaniowe na trasach, na których praktycznie nie ma dzisiaj żadnego ruchu osobowego, natomiast sama trakcja nie będzie ruszana. Gdyby w przyszłości pojawiała się potrzeba ponownego uruchomienia ruchu pociągów na takich trasach, infrastruktura będzie przygotowana.
Spotkanie Prezesa PKP PLK z samorządowcami Dolnego Śląska (foto: UMWD)
Co więcej prace modernizacyjne mają być prowadzone na dwóch ważnych z punktu widzenia regionu liniach kolejowych. Przy współudziale środków z bieżącej i przyszłej perspektywy budżetowej Unii Europejskiej, w grę wchodzą m.in. linia nr 274 Wrocław – Wałbrzych – Jelenia Góra – Zgorzelec, elektryfikacja linii Węgliniec – Zgorzelec, czy modernizacji linii nr 279 Lubań-Węgliniec. Ustalenia te poznaliśmy podczas wizyty Prezesa PKP PLK na Dolnym Śląsku, która była również okazją do rozmowy na temat szybkiej kolei miejskiej dla Jeleniej Góry. Jak powiedział wicemarszałek dolnośląski Jerzy Łużniak projekt budowy przystanków, który ma być dofinansowany ze środków unijnych, został zaakceptowany i wkrótce mają zacząć się prace związane z jego realizacją. W Jeleniej Górze liczą na wybudowanie czterech przystanków kolejowych, kosztem 30 milionów złotych. Ich powstanie może przyspieszyć uruchomienie szybkiej kolei miejskiej, która miałaby połączyć Jelenią Górę ze stolicą województwa.