Pasażerskie pociągi na przemysłowych liniach? Śląskie przedstawia nową koncepcję
Według ZarząduWojewództwa Śląskiego można wykorzystać przemysłowe linie kolejowe wokółaglomeracji do organizacji przewozów pasażerskich
System ten mógłby liczyć ok. 70 kilometrów i przebiegaćprzez: Bytom, Bytom Szombierki, Bytom Bobrek, Zabrze Biskupice, ZabrzeMaciejów, Gliwice, Zabrze Makoszowy, Rudę Śląską Wirek, Rudę Śląską Kochłowice,Katowice Panewniki, Katowice Giszowiec, Katowice Dąbrówkę Małą, SiemianowiceŚląskie, Chorzów Stary, Bytom. Może on uzupełniać układ kolejowy w metropolii,co może stworzyć za 10-15 lat poważną alternatywę dla układu drogowego, któremumoże zagrozić w tym czasie utrata przepustowości. Taki główny wniosek płynie zprzyjętej niedawno przez Zarząd Województwa Śląskiego „KoncepcjiFunkcjonalno-Przestrzennej Metropolitalnej Obwodnicy Kolejowej. Badaniamiobjęto zarówno infrastrukturę kolejową, jak i otoczenie w promieniu ok. dwóchkilometrów – system drogowy, komunikacji pasażerskiej oraz rozmieszczenieludności.
„Dojazd z dalekich dzielnic do centrów miast staje się corazbardziej uciążliwy i dłuższy czasowo. Problemem jest także znalezienie miejscaparkingowego. Przywrócenie ruchu kolejowego może być rozwiązaniem tychproblemów. Połączenie kolejowe na trasie Bytom – Gliwice jest absolutnie realnei możliwe do zrealizowania w niedługim czasie. Powinniśmy skończyć z powielaniempewnych rozwiązań. Nie możemy likwidować połączeń kolejowych i zastępować ichliniami autobusowymi, które są niewydolne. Nic nie zastąpi kolei pod względemekologii, tempa i komfortu podróży. Kręgosłupem komunikacji jest transportszynowy. Dostępność do dobrych i funkcjonalnych połączeń kolejowych to warunekprawdziwej metropolii, a jednocześnie jeden z czynników rewitalizacji.Przyszłościowo chcielibyśmy także, aby komunikacja autobusowa byłaskoordynowana z rozkładem kolei” – powiedział Henryk Mercik, członek ZarząduWojewództwa Śląskiego podczas specjalnego przejazdu pociągiem Kolei Śląskichczęścią planowanej trasy.
Według koncepcji liczba torów i stopień elektryfikacji liniiukładu MOK jest wystarczający do prowadzenia ruchu kolejowego. Problemem jestzły stan nawierzchni torowej, który odcinkowo pozwala podróżować z prędkościąnieprzekraczającą 30-50 km/h. Ponadto większość budynków dworcowych zostałazlikwidowana bądź nie nadaje się do użytku. Dokument dla powodzenia projektupodkreśla także konieczność zbudowania infrastruktury dojazdu do przystankówkolejowych jak m.in. drogi, drogi dla rowerów, parkingi. Postuluje takżeskoordynowanie rozkładów jazdy.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
„