Pasażerowie nie korzystali z TLK Szyndzielnia. Na razie nie wróci

inforail
10.03.2017 11:23

Ani MIB ani PKPIntercity nie podają danych dotyczących liczby pasażerów na poszczególnychodcinkach trasy pociągu TLK Szyndzielnia, zasłaniając się tajemnicąprzedsiębiorstwa.

Ujawnienie informacji tego rodzaju mogłoby negatywniewpłynąć na rynkową pozycję PKP lntercity, w szczególności mogłoby spowodowaćwykorzystanie danych przez konkurujących przewoźników zarówno kolejowych,drogowych, jak i lotniczych. W konsekwencji naruszony zostałby ważny interesprzedsiębiorstwa. Brak wiedzy po stronie przewoźnika w zakresie tego typudanych dotyczących innych przewoźników przy jednoczesnym udostępnieniu takichdanych do wiadomości publicznej przez Spółkę stanowiłoby dla jej konkurentówźródło przewagi konkurencyjnej, w tym dałoby im korzyść przez zaoszczędzeniewydatków na pozyskanie danych rynkowych lub zwiększenie zysków i umożliwiłobyim dostosowanie swoich strategii do działalności przewoźnika.

Przewoźnik przedstawił natomiast wyrażone w procentach informacje,dotyczące średniej zajętości miejsc w pociągu TLK 47102/3, 74102/3″Szyndzielnia”, która wynosiła:

w pociągu TLK 47102/3 „Szyndzielnia” relacji Bielsko-BiałaGłówna ? Poznań Główny,

na odcinkach:

Bielsko-Biała Główna ? Katowice ? 12%;

Katowice ? Poznań Główny ? 35%;

w pociągu TLK 74102/3 „Szyndzielnia” relacji Poznań Główny ?Bielsko-Biała Główna, na odcinkach:

Poznań Główny ? Katowice ? 45%;

Katowice ? Bielsko-Biała Główna ? 10%.

Bilety z ulgami dla studentów stanowiły 15% biletówsprzedanych ogółem.

Według opinii PKP Intercity głównym powodem likwidacjiomawianego pociągu była niezadowalająca frekwencja na odcinku Bielsko-BiałaGłówna ? Katowice ? Bielsko-Biała Główna, wpływająca bezpośrednio naniepokrycie przychodami kosztów uruchomienia pociągu.

Przewoźnik informuje, że nie planuje wznowienia kursowaniapociągu TLK 47102/3, 74102/3 „Szyndzielnia” w obecnym rozkładzie jazdy. AndrzejBittel, Podsekretarz Stanu w MIB zaznacza, że potencjał przewozowy dlawskazanego połączenia jest przedmiotem stałej analizy i w przypadku poprawyszacowanych danych przewozowych Spółka PKP Intercity rozważy możliwośćwprowadzenia zmian w rozkładzie jazdy w czasie opracowywania założeń dorozkładu jazdy pociągów edycji 2017/2018.

Ponadto Bittel informuje, że mieszkańcy Bielska-Białej,Czechowic-Dziedzic, Pszczyny chcący odbyć podróż do/z Poznania, mają możliwośćkorzystania z dogodnych połączeń z przesiadką na stacjach: Katowice i WrocławGłówny. Dojazd do stacji Katowice z kierunku Bielska-Białej (i powrót) w ramachomawianych połączeń możliwy jest pociągami uruchamianymi przez Koleje Śląskie.

Bittel zaznacza, że w obecnie obowiązującym rozkładzie jazdypociągów kursuje pociąg TLK 48103, 84102 „Szkuner” relacji Katowice ? Kołobrzeg? Katowice (przez stacje: Ostrów Wielkopolski, Poznań Główny) uruchamiany przezSpółkę PKP Intercity, którego godziny kursowania na odcinku Katowice ? PoznańGłówny ? Katowice, są zbliżone do godzin kursowania zlikwidowanego pociągu TLK47102/3, 74102/3 „Szyndzielnia”.

Warto w tym miejscu przypomnieć, że TLK „Szyndzielnia” miałabyć odpowiedzią na potrzeby pasażerów po likwidacji połączeń InterRegio. Jakwidać nie sprawdziła się. A wróciła w 2015 po kliku latach. W 2009 roku odbyłsię nawet symboliczny pogrzeb „Szyndzielni”. Czy kiedyś jeszcze powróci?