Pasażerowie nadal uciekają od kolei

inforail
01.10.2014 10:00
W sierpniu 2014 roku koleje w Polsce przewiozły o 0,38% mniej pasażerów niż w analogicznym okresie roku zeszłego – wynika z danych UTK. Z usług kolejarzy skorzystało 21 713,13 tysięcy osób, podczas gdy rok wcześniej było ich 21 713,13 tysięcy. To już kolejny miesiąc kiedy notujemy spadek. Ujemny bilans kolej zalicza już trzeci miesiąc z rzędu. Nadal spore straty notują dwaj najwięksi przewoźnicy, a więc Przewozy Regionalne i PKP Intercity. Ta pierwsza spółka straciła w roku bieżącym 1,7% pasażerów, druga zaś aż 1,9%. Osoby rezygnujące z podróży pociągami przesiadają się do autobusów. Oferta przewoźników drogowych jest bowiem coraz bardziej konkurencyjna, zarówno pod względem czasów przejazdu, jak i cen biletów. Z walki o pasażera nie rezygnują także linie lotnicze, wpływ na zmniejszenie osób korzystających z usług kolei ma także coraz gęstsza sieć autostrad. Długie remonty prowadzone przez PKP PLK czkawką odbijają się przede wszystkim na nikim innym jak na przewoźnikach kolejowych. Znacząco bowiem wpływają na wydłużenie czasu przejazdu pociągów, bądź w skrajnych wypadkach skutkują na całkowite zamknięcie linii kolejowych.
Udział przewoźników wg liczby pasażerów (źródło: UTK)Przewieziona liczba pasażerów (źródło: UTK)
O wiele lepiej na rynku przewozów pasażerskich radzą sobie przewoźnicy regionalni. Nie licząc Przewozów Regionalnych, które świadczą także usługi dalekobieżne, liderem są Koleje Mazowieckie. W okresie do sierpnia 2014 roku przewiozły 23,41% wszystkich pasażerów, korzystających z kolei. Udział Przewozów Regionalnych, a więc spółki oferującej swoje usługi w 14 województwach wynosi 29,45% i cały czas spada. W porównaniu z rokiem ubiegłym zyskuje Arriva, która przejęła pasażerów właśnie Przewozów Regionalnych wraz z rozpoczęciem realizacji przewozów w województwie kujawsko –pomorskim. Rośnie też liczba pasażerów PKP SKM, która zdaje się podbierać ich także Przewozom Regionalnym. Ten ostatni przewoźnik traci pasażerów na rzecz Kolei Dolnośląskich i Wielkopolskich. Trzeba pamiętać, że w grudniu wystartują Koleje Małopolskie, które również przejmą część pasażerów Przewozów Regionalnych.  
Ostateczny bilans przewożonych pasażerów za rok 2014 jest (jeszcze?) dodatni. Od stycznia do sierpnia 2014 roku kolej przewiozła  179 867,34 tys. pasażerów, co stanowi wzrost o 0,71%. Spadła natomiast praca przewozowa, do 10 980,30 mln pockm, co stanowi spadek o -4,37% w porównaniu z analogicznym okresem roku 2013.