Paryż: Pierwszy skład Franceilien wszedł do eksploatacji
W dniu 12 grudnia na dworzec Paris Nord wjechał pierwszy skład Franceilien skąd odbył inauguracyjną podróż do Luzarches. STIF wraz z SNCF zamówiły 172 składy Spacium 3.06 produkcji Bombardiera za 1,85 miliarda €. Kontrakt przewiduje opcjonalne zamówienie do 200 zespołów. Nowe zespoły posiadają krótkie wagony posadowione na wózkach wspólnych, co pozwoliło na zastosowanie pudła o szerokości 3,06 metra. Takie zabiegi są konieczne, ponieważ skrajnia we Francji jest znacznie mniejsza niż w Polsce. Od zmiany rozkładu jazdy w dniu 13 grudnia trzy składy weszły do ruchu planowego, natomiast kolejne 4 mają zostać przekazane do kwietnia 2010 roku. W przeciągu kolejnych 5 lat składy Franceilien mają zastąpić 20% używanego obecnie taboru. Pierwsze 82 składy będą kierowane na linię H łączącą stację Paris Nord z Luzarches, Persan-Baumont i Pontoise. Zastąpią one zespoły Z6100 oraz pociągi ciągniono-pchane serii RIB/RIO. Przed wprowadzeniem nowych składów linia H przeszła przebudowę związaną z podniesieniem peronów do wysokości 920 mm nad główką szyny, aby zapewnić bezbarierowe wejście. Kolejne 35 zespołów trafi na linię P łączącą Paris Est z Meaux i Colommiers. W obu przypadkach będą to składy o długości 117 metrów. Natomiast pozostałe 55 krótsze zespoły o długości 94 metrów zostaną skierowane na linie J i K wyruszające ze stacji Paris Saint-Lazare.
Źródło: Opracowane na podstawie Railway Gazette International