Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Parowozy wróciły na wielkopolskie szlaki

inforail
20.01.2019 10:56

Od soboty pasażerowie w Wielkopolsce znów mogą jeździć pociągami prowadzonymi przez parowóz. Przedstawiciele Parowozowni Wolsztyn zapowiadają, że w wakacje poznaniacy i turyści będą się mogli wybrać w podróż wagonami retro atrakcyjną, malowniczą trasą wokół stolicy regionu.

W sobotę po raz pierwszy po przerwie pociągiem z parowozem można pojechać na trasie między Poznaniem a Wolsztynem. Od poniedziałku, w dni robocze, skład taki będzie kursował na linii Wolsztyn – Leszno. Pociągi jeżdżą w ramach rozkładu jazdy Kolei Wielkopolskich.

Jak powiedział PAP dyrektor Parowozowni Wolsztyn Wojciech Marszałkiewicz, kilkutygodniowa przerwa w kursowaniu tych pociągów wynikała z liczby zakontraktowanych w ub. roku kilometrów, jakie miały przejechać składy z parowozami. Zastrzegł, że nowa, podpisana na ten rok umowa umożliwi większą liczbę kursów, bez konieczności ich zawieszania. Zapewnił, że nie będzie już przerwy w kursowaniu pociągów w sierpniu; w ubiegłym roku zawieszenie kursów w czasie wakacji spotkało się z krytyką ze strony Wielkopolan i turystów.

Tegoroczną, sezonową nowością w rozkładzie będą kursy składem z parowozem wokół Poznania. „W okresie letnim, w soboty, wprowadzamy przedłużony, przedpołudniowy kurs z Wolsztyna do Poznania. Składem z wagonami retro zrobimy pętlę wokół stolicy Wielkopolski po atrakcyjnej, malowniczej trasie, po tym pociąg wróci do Wolsztyna. Zobaczymy, jakie będzie zainteresowanie pasażerów” – powiedział dyrektor Parowozowni Wolsztyn. Dodał, że takie pociągi będą kursować od czerwca do połowy września.

Od przyszłego miesiąca lokomotywa z Wolsztyna pociągnie dwa kupione przez Parowozownię pod koniec ubiegłego roku, kilkudziesięcioletnie wagony typu 120A. Marszałkiewicz przyznał, że bardzo długo zabiegał o taki zakup; na razie wagony wymagają jeszcze pewnych przygotowań. W styczniu przejazdy odbywać się będą, jak dotąd, przy użyciu wagonów wypożyczonych.

Parowozownia Wolsztyn ma około 30 unikatowych lokomotyw, w tym „Piękną Helenę” – parowóz Pm36-2 z 1937 roku (od kilku lat nieczynny – dop. InfoRail.pl), oraz pierwszy polski parowóz osobowy Ok22-31 z 1929 roku. W swojej kolekcji posiada też około 20 historycznych wagonów, a także inne pojazdy szynowe: dźwig warsztatowy i pług odśnieżny z 1883 roku.

Parowozownia Wolsztyn jest instytucją kultury Województwa Wielkopolskiego utworzoną przez Województwo Wielkopolskie, Gminę Wolsztyn, Powiat Wolsztyński oraz PKP Cargo S.A.